Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zbrojař Strnad křísí „primky“. Hodinky z edice Karel IV. stojí půl milionu

  14:00aktualizováno  14:00
Větší obchodní síť, nové modely. Výrobce tradičních hodinek Prim startuje novou éru pod vládou zbrojaře Jaroslava Strnada. Chystá hodinkovou edici Karla IV. Na trh také zamíří série věnovaná letošním olympijským hrám.

Byl to svým způsobem osudový dárek. Před dvěma lety dostal zbrojař Jaroslav Strnad k Vánocům hodinky Prim Spartak z dílny novoměstské fabriky Elton hodinářská.

Když se o několik měsíců později doslechl, že výroba s šedesátiletou tradicí je na prodej, moc dlouho neváhal. S mediálním podnikatelem Michalem Voráčkem, který firmu několik let zachraňoval vlastními silami, se rychle dohodl a většinový podíl od něj letos koupil. Údajně za vyšší desítky milionů korun.

Fotogalerie

„Je to tradiční česká značka, ke které mám vztah jako většina mé generace, protože i já jsem měl v dětství a mládí na zápěstí primky. A teď je nosím zase,“ říká Strnad, který v rámci budování zbrojněprůmyslového holdingu Czechoslovak Group kupuje jednu firmu za druhou.

Kromě společnosti Elton hodinářská do něj nedávno přidal třeba výrobce nákladních vozů Avia, tvůrce radarových systémů Retia či letecké opravny Job Air.

Asi pětina firmy podle zdrojů z okolí společnosti nadále zůstává Voráčkově firmě E-Centrum, ale hlavní slovo ve výrobě i strategii naplno převzali Strnadovi lidé. Elton je oproti jiným jeho akvizicím menší záležitost a tematicky na první pohled úplně nezapadá.

„Czechoslovak Group buduje obchodní a strojírenský holding a my jsme taková malá strojírna s velkou tradicí. Díky silné skupině bude snazší vrátit tradiční českou značku na výsluní,“ uvedl včera Martin Pabiška, který je od května šéfem představenstva Eltonu a hlavním Strnadovým mužem ve firmě.

Karel IV., vojáci a potápěči

Firma chce nově posílit hlavně obchodní aktivitu, a to doma i v zahraničí. Ke dvěma vlastním prodejnám v Praze a Ostravě má brzy přibýt Brno, pražské Letiště Václava Havla a ještě dvě další zatím nespecifikovaná města. Masivnější obchodní síť však Elton nechystá, chce si i nadále držet punc exkluzivity.

Elton je schopný vyrobit 99 procent všech součástek pod jednou střechou, což umí jen několik továren na světě. Díky tomu nabízí nejrůznější limitované edice a speciály pro různé typy zákazníků.

Aktuálně přichází na trh edice Karla IV., které se vyrobí sto kusů, desetina z nich vznikne v luxusním zlatém provedení s cenovkou 460 tisíc korun. Levnější novinkou je série věnovaná letním olympijským hrám v Riu a běžecké legendě Emilu Zátopkovi.

Hodinky nabídne armádě i Tatře

Fabrika, která zaměstnává 50 lidí, vyrobí ročně pět tisíc kusů hodinek a utrží 50 milionů, chce také využít obchodního zázemí holdingu pro budování nových styků v zahraničí. „Byznys je vždy o kontaktech. Czechoslovak Group je úspěšná díky schopnosti získat zákazníky v zahraničí. Když se to povedlo jiným členům skupiny, proč by se to nepovedlo Primu,“ zamýšlí se Strnad.

Výroba se má zvyšovat podle poptávky, závod prý umožňuje bez větších investic výrobu až zdvojnásobit. Také čerstvá příslušnost ke zbrojně laděné skupině bude na výrobě brzy více vidět. Ostatně v historii Prim vyráběl pro armádu a policii několik modelů. Aktuálně nabízí jen speciál Orlík, původně určený pro armádní potápěče.

„Bylo by dobré, kdyby čeští vojáci a čeští policisté nosili české hodinky. Prim by příslušníkům bezpečnostních sborů určitě mohl něco speciálního nabídnout. Ale nelze na tom stavět celou obchodní strategii,“ uvedl Strnad.

Skupina se už „primkami“ prezentuje i na vojenských veletrzích, hodinky mohou být užitečným marketingovým nástrojem, jak udržovat vztahy se zákazníky i z oblasti zbrojního průmyslu. Podle neoficiálních informací se chystá také spojení s dalšími značkami ze skupiny. Své vlastní hodinky Prim by mohla mít třeba kopřivnická Tatra.

Strnad však bude muset řešit i méně příjemné věci. Stále totiž žije spor o vlastnictví značky se společností MPM-Quality, který se vleče řadu let. Přestože Úřad průmyslového vlastnictví potvrdil, že na značku má Elton nárok, některé spory tím neskončily. „Soudní spor ještě není definitivně uzavřen, očekáváme, že k tomu dojde letos. Rozhodnutí soudu nelze předjímat, ale i případný plán B máme,“ uvedl bez podrobností Pabiška.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.