Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zdecimovanou Avii kupuje zbrojařský magnát Strnad, chce obnovit výrobu

  4:26aktualizováno  4:26
Automobilku Avia koupila od indické firmy Ashok Leyland zbrojařská skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada. Ročně chce vyrobit 200 až 300 nákladních vozů, první z nich už příští týden. Cenu ani jedna ze stran nezveřejnila. Firma bude zatím nová auta vyrábět v areálu v pražských Letňanech.

Skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada (vlevo) kupuje letňanskou Avii. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Podle Hospodářských novin, které o transakci informovaly, by se cena mohla pohybovat v nižších stovkách milionů korun. Největší hodnotou Avie je značka a letňanský areál, ve kterém se nyní dělají jen náhradní díly. „Musíme nejdřív převzít dokumentaci a sklady. A pak přijde to nejtěžší - zajistit nové objednávky,“ řekl HN Strnadův spolupracovník Petr Rusek. Firma prý zatím neví, zda v Letňanech zůstane dlouhodobě.

Obrozená Tatra chce zdvojnásobit výrobu, prodej firmy Číňanům odmítá

Strnad již v minulosti převzal například kopřivnickou Tatru, která vyrábí těžké a středně těžké nákladní vozy. Není vyloučeno, že budou obě automobilky spolupracovat. „Průmyslově jsme se na propojení Avie s Tatrou ještě nedívali, nicméně na některé typy tater by například pasovala kabina, kterou má Avia velmi kvalitní,“ uvedl Rusek.

Indům nesmíte poroučet, říká Čech, který dohlížel na výrobu náklaďáků

Indové Avii získali v roce 2006 od investiční skupiny Odien, která ji o dva roky dříve koupila od korejské Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat. Produkce v Česku byla ukončena v roce 2013 a poté Ashok Leyland odstěhoval zařízení pro výrobu nákladních aut do Indie a propustil 173 z 226 lidí v letňanském závodu (více čtěte zde).

Vedení firmy Ashok se již dříve netajilo tím, že Avii koupili ze dvou důvodů. Jedním z nich bylo, že jim pomohla při prodeji v Evropě a druhým důvodem byla technologie pro výrobu kabiny, díky které mohla indická firma začít vyrábět svůj nový vůz Boss. Podle jednoho z nejmenovaných vedoucích pracovníků firmy Ashok, na kterého se odvolával server business-standard.com, by musela firma bez Avie vynaložit na vývoj této kabiny obrovské peníze, které díky akvizici ušetřila.

Fotogalerie

Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes 10 000 aut ročně, v roce 2012 zhotovila přes tisíc aut, o rok později už jen čtyři vozy a poté pouze doprodávala zásoby. Tržby se v roce 2013 propadly z 600 milionů do záporných hodnot způsobenými dobropisy za vrácené vozy. Ty firma prodala o rok později.

Czechoslovak Group je přejmenovaná skupina Excalibur Group. Firmy ze skupiny se v minulosti dostaly do povědomí veřejnosti třeba kvůli obžalobě za údajné skladování zakázaných výbušnin v muničním skladu ve Vrběticích. Uchází se také o významné české armádní zakázky a vyváží zbraně třeba do Iráku. Loni podle odhadů holding zvýšil tržby ze 7,6 miliardy na 12,3 miliardy korun.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stoupáme porubem s automatizovanou těžbou. Vpravo je vidět ještě nevytěžená...
Akcie OKD byly při privatizaci špatně oceněny, ukázal revizní posudek

Akcie těžební společnosti OKD byly při privatizaci v roce 2004 oceněny chybně. Znalec Rudolf Doucha ze společnosti Vox Consult údajně tehdy nezapočítal mimo...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Lidé si častěji sjednávají hypotéky, bojí se kontroly ze strany ČNB

Hrozba, že Česká národní banka bude moci díky novému zákonu přísněji krotit hypotéky, přilákala k přepážkám zástupy lidí. Zřejmě v obavě, aby kvůli tvrdším...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.