Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Českým zbrojovkám prudce roste vývoz. Ale války nám spíše škodí, tvrdí

  19:05aktualizováno  19:05
Obnova cvičných letek, více vystřílené munice na cvičištích, modernizace zastaralé výzbroje. Čeští zbrojaři se opět prosazují ve světě a jejich exporty výrazně rostou. A to i v době, kdy celkové náklady na zbrojení ve světě stagnují či spíše klesají.

Pracovníci firmy Excalibur na ostravském letišti nakládají první z tanků pro Nigérii do obřího letadla Mrija (26. ledna 2015) | foto: Reuters

Že by zbrojařský byznys úměrně rostl s aktuální eskalací bojů na Ukrajině či na Blízkém východě, podle zástupců zbrojovek není nijak jasné. Současný rozmach je podle nich efektem dlouhodobějšího vývoje.

„Zatím nelze říct, jak se blízké konflikty projevují. Setrvačnost státní správy je totiž dlouhá, musí se navýšit rozpočty. Od první zahraniční cesty po opravdový byznys to trvá tak pět let,“ vysvětluje šéf Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek. Asociace jen odhaduje, že vývoz zbrojních firem letos vyroste až o pětinu na zhruba 14 miliard korun.

Vzhledem k tomu, že ještě v roce 2011 činil vývoz jen 4,3 miliardy, jde o trojnásobný nárůst. Velikost globálního zbrojního trhu se přitom pohybuje opačným směrem. Podle institutu SIPRI v roce 2011 činil 1,744 bilionu dolarů a loni to bylo už jen 1,711 bilionu dolarů. Poradenská společnost IHS potom pro letošek předpokládá pokles na 1,6 bilionu.

Hynek si aktuální trend, kdy čeští zbrojaři rok od roku navyšují objem vývozu, který u nich většinou tvoří okolo 90 procent produkce, vysvětluje tím, že se dovedou lépe prosazovat v zakázkách na úkor konkurence ze Západu. „Zdejší firmy musely být vždy lepší než zahraniční konkurence, protože se nemohly spoléhat na politickou sílu svých vlád. Je jasné, že česká vláda nemá takové slovo jako vlády největších světových mocností,“ souhlasí s ním Ladislav Šimek, šéf výrobce letadel Aero Vodochody.

Nejlepší zákazník neválčí, ale trénuje

Aero sází zejména na masivní obnovu cvičných letek, už v září letošního roku by měla továrna představit nástupce legendárního Albatrosu. „Investice do výcvikových flotil se v uplynulých letech odsouvaly. To se nyní mění. Většina letadel ve službě již zastarala, a proto je zde poptávka po nových strojích,“ říká Šimek a věří, že se firmě podaří prodat stovky kusů nového L-39. Albatros byl svého času jedním z nejrozšířenějších letounů své kategorie, dodnes jich po světě létá přes 800.

Fotogalerie

„Naše obranná divize zažívá rekordní období,“ dodává. Firma kromě vývoje nových L-39 aktuálně dotahuje prodej bitevníků L-159 americké společnosti Draken a před dokončením je vývoz dalších kusů do Iráku.

Třímiliardovou hranici obratu loni poprvé překročila také Česká zbrojovka – zbraně z toho tvořily asi dvě třetiny. Ty však z Uherského Brodu většinou putují pro sportovní střelce a lovce, armádám dodává firma jen asi čtvrtinu své zbrojní produkce.

I Zbrojovka se orientuje převážně na zahraniční trhy. Normálně podle jejího viceprezidenta Radka Hauerlanda směřuje ven asi 94 procent produkce. Protože se však nyní podílí na takzvané druhé etapě přezbrojování české armády, zůstává aktuálně pětina zbrojařské produkce doma.

Firma podle něj přímo netěží z aktuálních bojů v Evropě. „Nejvíc jsme rostli v dodávkách rekreačních zbraní do USA, což žádnou spojitost s konflikty nemá,“ vysvětluje. Největší armádní zakázka loňského roku se také týkala Ameriky. „Šlo o dodávku dvou tisíc útočných pušek a pěti tisíc pistolí do Mexika,“ upřesňuje Hauerland.

Jak se vyrábí pistole:

Konflikty podle něj bezprostřední export továrny zhoršují. „Pokud je někde válka, nedostaneme od ministerstva zahraničí licenci na vývoz do těchto zemí,“ popisuje situaci, která se teď týká třeba Ukrajiny.

Podobně je na tom i vlašimský výrobce munice Sellier & Bellot. Ani oni nyní s některými zeměmi nemohou obchodovat. I ve Vlašimi chtějí profitovat hlavně ze zvýšené tréninkové aktivity světových vojsk. Podle generálního ředitele firmy Radka Musila se v objemu vystřílené munice odráží aktivita na cvičištích. „Naším nejlepším zákazníkem je ten, který neválčí, ale hodně trénuje,“ vysvětluje Musil. Vlašimská firma vyváží do 70 zemí světa, přičemž největšími trhy jsou pro ni EU a USA.

Také Sellier & Bellot získává více tržeb od sportovních a rekreačních střelců než od vojáků, loni tržby firmy vyrostly o 18 procent na 2,8 miliardy.

Kolik svět utratil za zbraně. Grafika
Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.