Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Krach Zemanovců ve volbách Žáka nezastavil, zakotvil v České poště

  5:01aktualizováno  5:01
Bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák, který se proslavil v předvolební kampani pozdravem Ahóóój!, nechce dát státu sbohem. MF DNES zjistila, že neúspěšný lídr Zemanovců v parlamentních volbách začal pracovat pro státní Českou poštu.

Krach Zemanovců ve volbách Žáka nezastavil, zakotvil v České poště | foto:  František Vlček, MAFRA

„S panem Žákem byla v červenci uzavřena dohoda o provedení práce na jednom ze strategických projektů podniku v oblasti logistiky,“ potvrdil informaci mluvčí pošty Ivo Mravinac. O jaký projekt jde, nechtěl uvést. „Vlastní projekt je ve fázi, kdy s ním bude management seznamovat dozorčí radu. V okamžiku, kdy to bude také kvůli konkurenci možné, projekt rádi zveřejníme,“ uvedl. Odmítl uvést i podmínky, za kterých pro poštu pracuje, s odkazem na ochranu osobních údajů. Zdeněk Žák nezvedal v posledních dnech telefon a nereagoval na zaslané SMS.

Česká pošta je přes několik pokusů v minulosti stále právní formou státní podnik. Historicky spadá pod Ministerstvo vnitra a hlavní slovo v obsazování nejvyšších pozic má ministr. Podle politického klíče jsou také rozdělována místa v dozorčí radě, jejíž složení kopíruje výsledky voleb a obvykle i vládní koalici.

Letos k 1. dubnu skončil generální ředitel České pošty Petr Zatloukal, ministr vnitra Milan Chovanec jmenoval novým šéfem podniku Martina Elkána pracujícího pro Poštu od roku 1996. Vyměnila se i dozorčí rada, nově v ní zasedl například bývalý dlouholetý lídr lidovců Jan Kasal.

Dlouhá kariéra státního zaměstnance

Zdeněk Žák je velmi zkušeným státním zaměstnancem. V minulosti působil například v Českých drahách nebo na Drážní inspekci. Z Českých drah ho odvolal tehdejší ministr dopravy Petr Bendl mimo jiné na základě kontrolní zprávy o jeho dřívějším působení na Drážní inspekci, kde příliš utrácel.

Loni se Žák stal ministrem dopravy v úřednické vládě jmenované prezidentem Milošem Zemanem. Na podzim byl pražským lídrem SPOZ v parlamentních volbách. Strana však ve volbách propadla.

Po svém odchodu z ministerské funkce uvedl, že jeho hlavní zaměstnání je v Londýně. Podle knihy jízd ministerského vozidla, které Žák využíval ze zákona tři měsíce po svém odchodu z funkce, byl přitom každý den v Česku. Ministerstvem dopravy přidělené vozidlo vytížil natolik, že řidiče museli v průběhu tří měsíců pro náročnost střídat.

Celkový účet za Žákovy jízdy po Česku a částečně i do zahraničí dosáhl 125 tisíc korun jen za pohonné hmoty. Ministr najezdil přes 25 tisíc kilometrů. Vyplývá to z informací, které poskytlo Ministerstvo dopravy na základě zákona o svobodném přístupu k informacím (více o této kauze zde).

Žák radí Hradu s dopravou

„Celé ty tři měsíce jsem využil k tomu, že jsem vedl konzultace s odborníky, co dál s českou dopravní infrastrukturou,“ uvedl tehdy Zdeněk Žák s tím, že navíc objel všechny lidi, které do státních organizací sám dosadil a jeho nástupce je vyhodil. Od zveřejnění této informace Žák s MF DNES nekomunikuje.

Žák se dlouhodobě profiluje jako odborník na dopravu, vystudoval bakalářský program na Fakultě elektrotechniky a informatiky na VUT v Brně. Od nástupu ministra dopravy Antonína Prachaře se zatím ve státních organizacích neuchytil. Působí ještě jako starosta Národního spolku pro elektromobilitu. Letos v létě získal nově post poradce prezidenta republiky (více zde). Podle údajů Kanceláře prezidenta republiky jde o pozici, která není placená.

„Vzhledem k profesním zkušenostem jde o oblast dopravy,“ řekl tiskový mluvčí prezidenta republiky Jiří Ovčáček na dotaz, jaké oblasti se Žák ve svých radách věnuje. Doplnil tím řady exministrů Rusnokovy úřednické vlády, kteří se stali poradcem prezidenta.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ondřej Závodský
Automaty z hospod zmizí po Novém roce, říká kontrolor hazardu Závodský

Pět a půl měsíce platí nový zákon o hazardních hrách. Sliboval zavírání nelegálních heren a vyšší zdanění. První výsledky z pohledu ministerstva financí se už...  celý článek

Staré koženkové sedačky jsou stále běžným standardem v rychlíkových spojích...
Koženky mají zmizet z vlaků do dvou let. ČD slibují moderní soupravy

Staré vagony přezdívané „koženky“ postupně mizí z českých kolejí. Do roku 2019 by už na tratích měly přestat sloužit úplně, především pak mezi Prahou a...  celý článek

K otevření své prodejny v irském městě Gorey si Lidl přizval místní hvězdu...
V obchodech chybí stovky prodavačů. Nahrazují je brigádníci a automaty

Krize s nedostatkem zaměstnanců v obchodech se s přicházejícím létem ještě prohlubuje. K pokladnám i na jiné provozní pozice se tak dostávají především...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.