Krach Zemanovců ve volbách Žáka nezastavil, zakotvil v České poště

Krach Zemanovců ve volbách Žáka nezastavil, zakotvil v České poště | foto: František Vlček, MAFRA

Krach Zemanovců ve volbách Žáka nezastavil, zakotvil v České poště

  • 159
Bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák, který se proslavil v předvolební kampani pozdravem Ahóóój!, nechce dát státu sbohem. MF DNES zjistila, že neúspěšný lídr Zemanovců v parlamentních volbách začal pracovat pro státní Českou poštu.

„S panem Žákem byla v červenci uzavřena dohoda o provedení práce na jednom ze strategických projektů podniku v oblasti logistiky,“ potvrdil informaci mluvčí pošty Ivo Mravinac. O jaký projekt jde, nechtěl uvést. „Vlastní projekt je ve fázi, kdy s ním bude management seznamovat dozorčí radu. V okamžiku, kdy to bude také kvůli konkurenci možné, projekt rádi zveřejníme,“ uvedl. Odmítl uvést i podmínky, za kterých pro poštu pracuje, s odkazem na ochranu osobních údajů. Zdeněk Žák nezvedal v posledních dnech telefon a nereagoval na zaslané SMS.

Česká pošta je přes několik pokusů v minulosti stále právní formou státní podnik. Historicky spadá pod Ministerstvo vnitra a hlavní slovo v obsazování nejvyšších pozic má ministr. Podle politického klíče jsou také rozdělována místa v dozorčí radě, jejíž složení kopíruje výsledky voleb a obvykle i vládní koalici.

Letos k 1. dubnu skončil generální ředitel České pošty Petr Zatloukal, ministr vnitra Milan Chovanec jmenoval novým šéfem podniku Martina Elkána pracujícího pro Poštu od roku 1996. Vyměnila se i dozorčí rada, nově v ní zasedl například bývalý dlouholetý lídr lidovců Jan Kasal.

Dlouhá kariéra státního zaměstnance

Zdeněk Žák je velmi zkušeným státním zaměstnancem. V minulosti působil například v Českých drahách nebo na Drážní inspekci. Z Českých drah ho odvolal tehdejší ministr dopravy Petr Bendl mimo jiné na základě kontrolní zprávy o jeho dřívějším působení na Drážní inspekci, kde příliš utrácel.

Loni se Žák stal ministrem dopravy v úřednické vládě jmenované prezidentem Milošem Zemanem. Na podzim byl pražským lídrem SPOZ v parlamentních volbách. Strana však ve volbách propadla.

Po svém odchodu z ministerské funkce uvedl, že jeho hlavní zaměstnání je v Londýně. Podle knihy jízd ministerského vozidla, které Žák využíval ze zákona tři měsíce po svém odchodu z funkce, byl přitom každý den v Česku. Ministerstvem dopravy přidělené vozidlo vytížil natolik, že řidiče museli v průběhu tří měsíců pro náročnost střídat.

Celkový účet za Žákovy jízdy po Česku a částečně i do zahraničí dosáhl 125 tisíc korun jen za pohonné hmoty. Ministr najezdil přes 25 tisíc kilometrů. Vyplývá to z informací, které poskytlo Ministerstvo dopravy na základě zákona o svobodném přístupu k informacím (více o této kauze zde).

Žák radí Hradu s dopravou

„Celé ty tři měsíce jsem využil k tomu, že jsem vedl konzultace s odborníky, co dál s českou dopravní infrastrukturou,“ uvedl tehdy Zdeněk Žák s tím, že navíc objel všechny lidi, které do státních organizací sám dosadil a jeho nástupce je vyhodil. Od zveřejnění této informace Žák s MF DNES nekomunikuje.

Žák se dlouhodobě profiluje jako odborník na dopravu, vystudoval bakalářský program na Fakultě elektrotechniky a informatiky na VUT v Brně. Od nástupu ministra dopravy Antonína Prachaře se zatím ve státních organizacích neuchytil. Působí ještě jako starosta Národního spolku pro elektromobilitu. Letos v létě získal nově post poradce prezidenta republiky (více zde). Podle údajů Kanceláře prezidenta republiky jde o pozici, která není placená.

„Vzhledem k profesním zkušenostem jde o oblast dopravy,“ řekl tiskový mluvčí prezidenta republiky Jiří Ovčáček na dotaz, jaké oblasti se Žák ve svých radách věnuje. Doplnil tím řady exministrů Rusnokovy úřednické vlády, kteří se stali poradcem prezidenta.