Farmáři díky tomu mohou prodávat suroviny až o 50 procent dráž.
Cukrovarníci už proto zdražení promítají do cen cukru, jenž se prodává v obchodech.
Za víc peněz nakupují cukr také firmy, které jej používají k další výrobě.
"Zatím jsme zdražení tlumili na úkor vlastních zisků a ceny jsme nezvedali, ale protože cena jde nahoru dál, budeme muset ceny zvýšit," řekla Marcela Mitáčková, marketingová ředitelka firmy Hamé, která používá cukr asi do poloviny svých výrobků, hlavně do džemů, výživ a kečupů.
"Zdražení se bude lišit podle druhu výrobků, ale určitě nebude tak vysoké jako zdražení cukru," dodala Mitáčková. Po zdražení už pokukují i výrobci minerálek s příchutí.
Například největší výrobce na trhu, Mattoni, připouští, že zásoby levného cukru docházejí. "Časem se začne dražší cukr projevovat na nákladech a možná taky na ceně," řekl mluvčí firmy Michal Donath.
Také výrobcům sladkostí už levnější cukr dochází. O tom, co s cenami kromě výrobce lentilek a hašlerek firmy Nestlé, jejíž mluvčí Martin Walter potvrdil, že nastává období růstu cen, uvažuje také výrobce sušenek Bebe Opavia a její sesterská firma Danone.
Zatím však nechávají své záměry zahaleny tajemstvím. "Dopad zvýšení ceny cukru bude zahrnutý do globální strategické cenové politiky naší společnosti," uvedla mluvčí Opavia Mária Sedlická.