Žluté autobusy by mohly někde jezdit i bez stevardek, říká ředitelka Ivana Kašická

Žluté autobusy by mohly někde jezdit i bez stevardek, říká ředitelka Ivana Kašická | foto: Dan Materna, MAFRA

Začínala jako stevardka. Dnes Kašická dohlíží na miliardový byznys

  • 129
Pokud byste ji neznali, jen stěží byste na první pohled odhadli, že je jednou z nejmocnějších žen v české dopravě. Má pod sebou více než tisíc lidí a tržby blížící se ke dvěma miliardám korun. Z autobusů udělala klíčovou část impéria Radima Jančury a jeho holdingu Student Agency.

Teď má za úkol hlavně udržet firmu na postu české jedničky v dálkové dopravě a ustát čím dál větší tlaky zahraniční konkurence. Příběh Ivany Kašické je téměř jako z příruček, jak se dostat z nejnižší pozice až na vrchol.

Jako studentka ekonomie v Brně se přihlásila na inzerát, jímž Radim Jančura hledal stevardky pro první autobusovou linku mezi Brnem a Prahou. V lednu 2004 tak byla úplně první stevardkou na trase, která spustila revoluci v dálkové autobusové dopravě a kde je dnes Jančurova firma bezkonkurenční jedničkou.

„Brala jsem to čistě jako brigádu ke škole. Ale jak autobusů přibývalo, brzy bylo potřeba začít řešit i jiné věci, například koordinovat ostatní stevardy,“ vzpomíná Kašická, která ve firmě s krátkou mateřskou dovolenou strávila zatím celou kariéru. Nejprve řešila jen ostatní stevardky, pak přešla vést expanzi firmy na Slovensko, od roku 2010 má na starosti autobusovou dopravu komplet.

Pod sebou má i 506 řidičů a 390 stevardek a stevardů, další více než stovka lidí pracuje v zázemí firmy nebo prodává lístky. Výrazně tak mezi jejími podřízenými převažují muži.

„Neberu to jako nevýhodu, že jsem ženou bez technického vzdělání, ani mi to nedávají řidiči či jiní kolegové z provozu najevo. Mám skvělý tým manažerů, kteří jednotlivé oblasti řídí,“ dodala. I mezi nimi je několik lidí, kteří ve Student Agency začínali na postu stevardky či řidiče.

Nový název jí (už) nevadí

Žluté autobusy Student Agency se staly symbolem úspěchu Radima Jančury. Před několika týdny je přejmenoval na RegioJet. Čtyřiatřicetiletá manažerka sama připouští, že s přejmenováním měla nejprve problém. Teď je ale vidí už jako přínosné, protože tím firma sjednotila svůj marketing a vlakové a autobusové dopravní služby skupiny se srozumitelně profilují jako jednotná evropská dopravní síť. Autobusy přitom výrazně pomáhaly financovat rozjezd vlaků.

Jančurův RegioJet plánuje vlaky z Prahy do Brna a Bratislavy

„Myslím, že si uvědomuji, že autobusům také u nás ze začátku nikdo nevěřil a projekt potřeboval pomoc jiných, tehdy již úspěšně etablovaných produktů,“ podotkla.

Dnes si autobusy na některých trasách dokonce s vlaky RegioJetu konkurují: na lince mezi Prahou a Košicemi dosud dál jezdí autobusy, i když jsou většinou dražší a jedou delší dobu. „Jde o cestující hlavně z Prešovského kraje, kteří nechtějí přestupovat a jedou raději přímo autobusem,“ dodala Kašická.

Kam ještě růst

Firma se v Česku v dálkové dopravě dostala na vrchol, mnoho dalších tras už vymyslet nemůže. Kam přijde, tam většinou konkurenci vytlačí nebo výrazně omezí. Za celou dobu existence firma zrušila jen dvě linky: zimní do alpských středisek a v roce 2010 přestala jezdit do Stockholmu.

Letos prodlužuje linku do Hradce Králové až do Trutnova, na nové lince do Znojma začne poprvé stavět i přímo ve vesnicích. „Možnosti růstu v Česku jsou omezené, i když po některých linkách se ještě ohlížíme,“ dodala Kašická. V hledáčku je například protažení plzeňské linky do Mariánských Lázní.

I proto firmu zajímá více zahraniční expanze, kde má ambici stát se největším středoevropským dopravcem. „Musíme zaměřit sílu na zahraniční linky a jejich udržení i rozšíření,“ plánuje Kašická. Záměrně mluví o udržení: na nejlukrativnější trasy z Prahy do Berlína či Vídně vstoupil německý FlixBus, který se netají značnými ambicemi.

Žlutými autobusy už cestující z Jihlavy do Vídně bez přestupu nedojedou

Ještě letos by se měly dostat žluté autobusy více do Polska, firma žádá už o licenci na linku Praha–Wroclaw–Varšava. V květnu spouští novou linku do francouzského Lyonu. Zavádí nové spoje do Kodaně i Budapešti. V hledáčku je i Pobaltí nebo Ukrajina. Naopak o tom, že by s autobusy šel do dotované regionální dopravy, Jančura neuvažuje.

Autobusy tvoří téměř dvě pětiny tržeb celé skupiny Student Agency. Model je stále stejný: jednoduchý rezervační systém, stevardka, občerstvení, noviny, k tomu se přidaly obrazovky v každé sedačce se zábavním systémem. „Více služeb nejde už v autobuse poskytovat,“ říká Kašická. Na dotaz, zda stevardky nejsou na některých trasách zbytečným luxusem, odpovídá, že zatím nenašli odvahu tuto službu zrušit. „Nelze vyloučit, že na kratších trasách přijdeme s jiným konceptem, než máme dosud,“ podotkla.

Firmu k tomu může vést i situace na trhu práce. Pozici stevardek je čím dál těžší obsadit. Jde hlavně o práci pro studentky. Těch ale teď začne ubývat, navíc se ohlížejí po jiné práci. Čím dál častěji se tak o cestující starají stevardi, těch je už téměř sto. Ještě horší je situace s řidiči, kterých se nedostává snad každé dopravní firmě. „Začátek roku byl hrozivý, ale nedostatek se podařilo vyřešit, udělali jsme mnoho motivačních prvků,“ vysvětluje. Zkušený řidič si u nich může vydělat i 40 tisíc korun měsíčně.