Národní akční plán počítá s tím, že stát bude mít do roku 2020 minimálně čtvrtinu vozidel na alternativní pohon.

Národní akční plán počítá s tím, že stát bude mít do roku 2020 minimálně čtvrtinu vozidel na alternativní pohon. | foto: Martin Veselý, MF DNES

Státní správa neplní slib, místo „zelených“ aut nakupuje stále klasiku

  • 77
Vláda letos schválila Národní akční plán čisté mobility, který počítá s výraznou podporou vozidel na alternativní pohon. Má jít zejména o větší zapojení aut na plyn či elektromobilů ve státní správě. Poslední kroky však nevypadají, že by úřednická flotila zezelenala. I nejnovější auta totiž jezdí na benzin a naftu.

Obří zakázka na 1 500 nových aut, kterou se letos chystá vypsat pro více úřadů ministerstvo financí, zatím nepočítá s tím, že by stát kupoval jiné vozy než s pohonem na naftu či benzin (více o zakázce čtěte zde). To kritizují především zastánci alternativních pohonů.

„Od uzavření Dobrovolné dohody, celých 10 let, stát absolutně neplní svůj závazek nákupu ekologicky čistých vozidel. V roce 2008 státní správa dostala vládou nařízeno během pěti let obměnit čtvrtinu vozidel vozových parků za čistá vozidla, ale výsledek byl tristní. Teď se nákup opět odsouvá až na dva roky,“ říká Jiří Šimek, místopředseda rady Českého plynárenského svazu. Podle něj úřady za pět let koupily jen čtyři elektromobily.

Stát chystá megazakázku na 1 500 osobáků. Budou stát přes půl miliardy

Národní akční plán přitom počítá s tím, že stát bude mít do roku 2020 minimálně čtvrtinu vozidel na alternativní pohon. Dokonce chystá výzvu pro kraje, obce a jejich organizace z Národního programu Životní prostředí, v které má 150 milionů na vozidla s alternativními pohony.

Úřady se hájí tím, že s nákupy alternativních pohonů počítají, i když to nebude zjevně hned. „Předpokládáme, že v roce 2017 bychom zahájili přípravu nadresortní veřejné zakázky na vozidla s alternativním pohonem,“ říká mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec. Ministerstvo životního prostředí navíc slibuje, že samo vypíše zakázku, kde bude alternativních pohonů více, než požaduje limit.

„Podíl vozů na alternativní pohon bude dosahovat 44 procent z celkového počtu nakupovaných vozů pro resort,“ dodala Dominika Pospíšilová z ministerstva životního prostředí.

Prodejům alternativních pohonů se v Česku letos příliš nedaří. Například za leden až květen se prodalo 1 292 osobních aut na zemní plyn CNG, což znamená ztrátu tržního podílu. Prodeje vozidel s alternativními pohony u nás tvoří do tří procent celého trhu.


Elektromobil