Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bývalý šéf ČD se domáhá zlatého padáku. Dráhy ho odmítly vyplatit

  1:29aktualizováno  1:29
Exšéf Českých drah Dalibor Zelený se zjevně nehodlá smířit s tím, že mu jeho bývalý zaměstnavatel nevyplatí několik milionů korun za to, že nebude pracovat pro případnou konkurenci. Zhruba měsíc poté, co dozorčí rada státního dopravce rozhodla, že konkurenční doložku nevyplatí, se začal těchto peněz domáhat – zatím bez právníků.

Exšéf ČD Dalibor Zelený se domáhá vyplacení konkurenční doložky. | foto: Profimedia.cz

„Napsal nám, že chce vyplatit první splátku,“ potvrdil současný šéf Českých drah Daniel Kurucz. Dráhy mu však peníze odmítly vyplatit.

„Napsali jsme mu, že máme právníky podložený názor, že konkurenční doložka je neplatná, a proto ji nebudeme platit,“ řekl Kurucz. Současně mu jeho bývalý zaměstnavatel oznámil, že ani z jeho strany nevyžadují plnění konkurenční doložky.

Zelený mohl podle původních propočtů dostat za sedm měsíců v čele drah nakonec až šest milionů korun.

K dvouměsíčnímu odchodnému totiž ještě podepsal konkurenční doložku, podle které sice nemohl pracovat pro konkurenci, ale za to měl dostávat svůj plat dál. Podle ankety MF DNES mezi jinými dopravci však nikdo o jeho služby zájem neměl.

Zelený o svém odchodu a konkurenční doložce s MF DNES od začátku nekomunikuje a na dotazy neodpověděl ani teď.

Konkurenční doložku se Zeleným podepsal tehdejší náměstek Ivo Veselý, který nadále zůstává zaměstnancem drah.

Konkurenční doložka je neplatná, říká šéf dozorčí rady

Zeleného vynesly do čela drah personální změny v dozorčí radě po nástupu Zdeňka Žáka, který působil jako ministr dopravy Rusnokovy úřednické vlády. Kde Zelený teď pracuje, není jasné – zůstává nadále i radním České Třebové.

Ještě v dubnu se zdálo, že peníze dostane. Ministerstvo dopravy a dráhy však nakonec našly způsob, jak peníze nevyplatit.

„Prošel jsem si všechny zápisy z dozorčích rad a nikde jsem nenašel, že by konkurenční doložku schválily. Konkurenční doložka je neplatná, protože v rozporu se stanovami nebyla projednána v dozorčí radě. Tím nemáme žádnou povinnost ji platit,“ vysvětlil šéf dozorčí rady ČD a náměstek ministra dopravy Milan Feranec.

Zelený měl dostat první splátku v květnu, poté, co ji nedostal, napsal na České dráhy.

Celý spor o konkurenční doložku může skončit ještě u soudu. Už v minulosti se Zelený s drahami soudil, když byl odvolán poprvé v roce 2003. Nakonec se s ním dopravce mimosoudně dohodl na výplatě finanční kompenzace. Dráhy však teď odmítají, že by na něco takového přistoupily.

Platy na drahách jsou stále velmi sledovaným tématem, státní dopravce však jako jeden z mála podniků se státní účastí zveřejňuje, kolik jeho nejvyšší manažeři dostávají. Kurucz si i s odměnami může přijít maximálně na 592 tisíc korun měsíčně, nemá však žádný zlatý padák či konkurenční doložku. Ve smlouvě je nakonec zaručená část mzdy 370 tisíc korun a k tomu šedesátiprocentní odměna. To je více, než měl Zelený.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.