Zákoník s největší pravděpodobností opět projde hlasy sociálních demokratů a komunistů, kteří už dříve přebili veto Senátu.
Odborové sdružení železničářů začalo v poledne rozdávat letáky s výzvou na podporu zákoníku práce. Akce trvala hodinu a neměla větší dopad na provoz. Podle ČRo1-Radiožurnálu například na ostravském nádraží o protestu téměř nikdo z cestujících nevěděl.
„Nedošlo k žádnému omezeni provozu či k narušení jeho plynulosti. Spoje jezdily podle jízdního řádu, cestující nebyli vystaveni žádným mimořádnostem,“ řekl mluvčí drah Aleš Ondrůj. Den proto dráhy považují z provozního hlediska za zcela standardní.
„Dnes vás zpozdíme o chvilku, abychom příště nemuseli stávkovat hodiny,“ zní heslo odborářů. Ti v letáku, který zveřejnili na svých internetových stránkách napadají prezidenta Václava Klause a poslankyni za ODS Alenu Páralovou.
„Proč jí vadí garance mzdy a platu za odvedenou práci? Proč jí vadí garance bránící nespravedlivému a protiprávnímu propouštění? Argumenty o ztrátě konkurenceschopnosti, vysoké nezaměstnanosti a destabilizaci trhu práce jsou nepravdivé,“ píše se v prohlášení.
ODS ve Sněmovně namítala, že zákon především nepomůže nezaměstnaným. Firmy si údajně rozmyslí, zda se jim vyplatí za zákonem stanovených podmínek vůbec nabírat nové pracovníky.
Právě poslankyně Páralová pak kritizovala i výhody pro odboráře.
Firmy totiž musí poskytovat placené firemní volno k účasti na firemním školení a nemohou dát výpověď odborovému funkcionáři bez souhlasu organizace ještě rok po skončení jeho funkce.
„Dosud se to týkalo jen nejvyšších funkcionářů. Teď stačí, aby se všichni vystřídali v nějaké menší funkci a jsou nepropustitelní,“ uvedla Páralová.
Pondělní zdržení vlaků není na drahách prvním protestem kvůli zákoníku práce. Už v březnu kvůli němu půl hodiny stávkovali strojvůdci. - více zde
Ti ale měli opačný důvod k nespokojenosti, protože s jeho zněním nesouhlasí. Nelíbí se jim, že v podnicích, kde existuje více odborových organizací, se může zaměstnavatel dohodnout jen s tou nejsilnější.