Železniční stanice v bolivijském Oruro je ve výšce 3 706 metrů nad mořem.

Železniční stanice v bolivijském Oruro je ve výšce 3 706 metrů nad mořem. | foto: Profimedia.cz

Jižní Ameriku přepůlí železniční megaprojekt. Spojíme oceány, věří Bolívie

  • 19
Jižní Ameriku budou možná od Atlantiku po Pacifik křižovat vlaky. Alespoň v to věří bolivijský levicový prezident Evo Morales, který plán označil ze „Panamský kanál 21. století“. Jeho země je hlavním investorem, zapojí se ještě Čína a Evropa. Morales doufá, že se projekt dokončí do roku 2025, kdy Bolívie oslaví 200 let nezávislosti.

V plánu je trasa o délce 3 750 kilometrů z brazilského přístavu Santos u Atlantického oceánu přes bolivijskou nížinu a velkoměsto Santa Cruz vzhůru do And a na peruánské straně dolů do přístavu Ilo. Vlak bude přepravovat osoby i zboží. Projekt má zkrátit dlouhé plavby lodí a zrychlit přepravu zboží.

Bolivijský prezident Evo Morales.

Morales jej prosazuje, protože Bolívie nemá přístup k moři. Zato se může pochlubit - i díky zestátnění sektoru těžby plynu - rychlým růstem. V roce 2017 chce do infrastruktury investovat dalších osm miliard dolarů (187 miliard Kč).

Podle bolívijských odhadů si dopravní stavba zvaná Tren Bioceanico (mezioceánský vlak) vyžádá nejméně 13 miliard eur (342 miliard Kč). Bude zapotřebí položit mnoho kolejnic a v Andách provrtat tunely. Zájem projevují i německé firmy.

„Nejdříve se plánovaly zapojit jen Brazílie, Bolívie a Peru. Teď se připojí i Paraguay a Uruguay,“ říká Morales. Obří projekt má podle něj zásadní význam pro obchod s Asií. „Třeba brazilská sója se dosud přepravovala přes Panamský kanál a Hornův mys, to je 8 000 kilometrů. Přeprava vlakem je kratší a levnější, dodává bolivijský prezident.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

,