Protunelované Česko zrychlí železniční dopravu. Kde všude se má razit?

  4:59
Dopravu na tuzemských železnicích zrychlí nové tunely, jaké dosud Česko nevidělo. Jako první přijde na řadu čtyřkilometrový tunel Ejpovice u Rokycan. Podle zjištění MF DNES se jeho ražba úspěšně chýlí ke konci a do dvou měsíců bude hotová. Stát navíc hledá i další nové trasy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Osobní i nákladní vlaky projedou prvním tubusem tunelu Ejpovice v říjnu příštího roku a od poloviny prosince 2018 se počítá s plným provozem v obou tubusech, které zrychlí cestu na vytížené trati z Plzně do Prahy přibližně o devět minut.

Zřejmě ještě letos budou zahájeny první práce na dalších dvou moderních tunelech zvaných Deboreč a Mezno u Votic. Stávají se součástí sedmnáctikilometrové přeložky, která zkrátí cestu z Českých Budějovic do Prahy přibližně o 13 minut. MF DNES to potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař s tím, že aktuálně probíhá výběrové řízení na zhotovitele této stavby.

Na stejné trase se už podle něj vykupují pozemky i pro rekordní devítikilometrový tunel u Zvěrotic. Tato stavba by měla začít zhruba za dva roky, jízdní doby expresů zkrátí o necelé 4 minuty. Ve vzdálenější perspektivě se na této trase mohou objevit další dlouhé tunely u Ševětína, o výběru trasy rozhodne v dohledné době Centrální komise ministerstva dopravy.

Zahájení výstavby dalších tunelů se dočkáme až po roce 2020. Mezi prvními zřejmě bude tunel mezi Prahou a Nelahozevsí. Projektanti na něm právě začínají pracovat a v jejich zadání je nejen náhrada současné trati, vedené točitým údolím Vltavy, ale také zvětšení rozměrů tunelů, které by měly umožnit přepravu rozměrnějších zásilek než doposud.

Do Drážďan, Berouna i Chocně

Další dva významné železniční tunely jsou zatím ve stadiu studie proveditelnosti, výsledky budeme znát na začátku roku 2019. Jedná se o Krušnohorský tunel, který je součástí projektu Nového železniční spojení Praha – Drážďany. Přes 26 kilometrů dlouhý přeshraniční tunel pod Krušnými horami by se svými parametry blížil nejdelším tunelům světa a v Čechách by se zřejmě stal natrvalo rekordmanem.

„Zahájení výstavby můžeme očekávat v horizontu deseti let,“ uvedl Tesař a připomněl, že německá strana nedávno oficiálně potvrdila, že projekt nové tratě Ústí nad Labem – Drážďany má pozitivní výsledek ekonomického hodnocení a bude zařazen do Spolkového plánu dopravních cest jako naléhavá potřeba, tedy nejvyšší kategorie z hlediska priority.

Dalším tunelem, o jehož výstavbě se rozhodne na počátku roku 2019, bude nová trasa Praha – Beroun. Podle zjištění MF DNES už začaly práce na studii proveditelnosti, která má posoudit varianty obsahující různé délky nové trati, s různým podílem tunelových staveb. V případě schválení varianty s nejdelším tunelem v úseku Smíchov–Beroun může být cesta rychlejší až o 12 minut. Pokud vše dobře dopadne, může realizace některé z tunelových variant začít už za sedm let.

Přibližně ve stejné době by mohla odstartovat výstavba tunelů na hlavní páteřní trase Ústí nad Orlicí – Choceň. I zde momentálně začínají práce na aktualizaci studie proveditelnosti. Pokud zvítězí maximální tunelová varianta, ušetří rychlíky v klikatém údolí přibližně 5,5 minuty času.

Kde budou nové železniční tunely

Tunelem i na letiště

Poslední soustava významných tunelů, která se znovu v poslední době dostala do hry, souvisí s modernizací trati Praha – Kladno a napojením letiště v Ruzyni. Tady ožívají plány na přeložku trati do tunelu v úseku Stromovka – Praha-Dejvice – Praha-Veleslavín a výstavbu nového tunelu přímo k hlavnímu terminálu 2 na letišti Václava Havla v Ruzyni.

Pro tunel na letišti se už zpracovává dokumentace pro územní řízení, pro tunely v Dejvicích se zadání takové dokumentace připravuje. Současně SŽDC požádala město Prahu o nezbytnou změnu územně plánovacích dokumentací.

Dnes je cestovní doba mezi stanicemi Praha-Bubny a Praha-Veleslavín cca 11,5 minuty, po realizaci projektu by se měla zkrátit o pouhé tři minuty. Hlavním účelem tunelů v Dejvicích není jen rychlost, ale také zvýšení kapacity trati díky zdvoukolejnění, což by jinak ve stávajícím terénu husté městské zástavby nebylo technicky možné.

Experti stavbu nových tunelů vítají, ale problémy české železnice to podle nich nevyřeší. „Snaha připravovat velké železniční tunely přichází pozdě, protože české železnici doslova ujel vlak,“ komentuje situaci drážní specialista Jindřich Berounský. Železnice byla podle něj dlouhodobě zakonzervována.

Dosavadní modernizace představovaly pouze nepatrné zvýšení rychlosti a navíc mnohde znamenaly komplikace pro cestující. „Nové tunely ale vítám, i zdánlivě malé úspory času mají svůj význam v návaznosti na další stavby,“ konstatuje odborník Berounský.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...