Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vlakem po Česku dvoustovkou? Ještě dlouho utopie

  11:13aktualizováno  11:13
Rychlosti 200 kilometrů v hodině se cestující na tuzemské železnici hned tak nedočkají. Náklady na přestavbu vhodných koridorových úseků, kterými je dnes možné jezdit stošedesátikilometrovu rychlostí, jsou neúměrné relativně nízkým přínosům.

České dráhy disponují vlaky schopnými jet dvoustovkou. Ovšem vhodné tratě chybějí. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Myslí si to generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Kolář. Zrychlení dosavadní maximální rychlosti tak může přijít až se stavbou nových vysokorychlostních tratí. S těmi se ale počítá nejdříve mezi lety 2030 až 2050.

"Je snadnější připravovat traťový úsek na vyšší rychlost od počátku, než zvyšovat rychlost na již dříve zmodernizovaném úseku," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Na současných koridorech by bylo třeba zrušit přejezdy a všechny je nahradit mimoúrovňovým křížením, a navíc kompletně vyměnit zabezpečovací zařízení.

O zvýšení traťové rychlosti na některých vybraných úsecích železnice začal vážně uvažovat resort před rokem, kdy nechal zpracovat vyhlášku stanovující dopravní řád drah.

Úspora na trase z Prahy do Brna? Čtyři a půl minuty

Projekt na zvýšení traťové rychlosti mezi Blažejovicemi a Nezamyslicemi na trati mezi Brnem a Přerovem se dostal do ministerského koncepčního materiálu sektorových strategií. Úprava současného bezmála 40kilometrového jednokolejného úseku na dvoukolejnou trať měla vyjít na 24 miliard korun.

Nyní už ale správa železnic podobné projekty nepodporuje. Pokud by se totiž na dvousetkilometrovou rychlost upravily všechny vhodné úseky trati mezi Prahou a Brnem, celková doba jízdy vlaku by se tím zkrátila o pouhé čtyři a půl minuty, upozornil Ptačinský.

Blízko stavbě nejsou v Česku ani nové vysokorychlostní tratě s rychlostí nad 250 kilometrů v hodině, které by vznikly na zelené louce. Na přesné určení, kudy by mohly vést, a na ukončení diskusí, zda jsou v Česku vůbec potřeba, si SŽDC stanovila termín do roku 2017. Přesto už správce kolejí zahájil jednání se starosty obcí, jejichž katastry leží v blízkosti uvažovaných vysokorychlostních tahů.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003
Chcete peníze od úřadu? Nesmíte nás kritizovat, vzkázal Liberecký kraj

Členové Železniční společnosti Tanvald nesmí kritizovat představitele Libereckého kraje a jeho společností. Je to zásadní podmínka krajské dotace 150 tisíc...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Češi znovuobjevují autobus do Chorvatska, dopravci přidávají posily

Nové přímé autobusové linky mezi Českem a chorvatskými letovisky u Jaderského moře našly rychle tolik zákazníků, že je oproti původnímu jízdnímu řádu dopravci...  celý článek

Platit kartou bude v Liberci možné už i v autobusech (ilustrační snímek).
Pípnutí místo lístku. Češi se učí platit za jízdu kartou, nahradí i kupon

Česká veřejná doprava zažívá nenápadnou, ale rychlou revoluci. Čím dál častěji lidem k jízdě stačí bezkontaktní platební karta. Dopravci v nich vidí možnost,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.