Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky proti kamionům. Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

  10:25aktualizováno  10:25
Železnice v Česku dál ztrácí svůj podíl na trhu nákladní dopravy. Tuzemští železniční nákladní dopravci to však chtějí změnit: poprvé se spojili do nové organizace, které chce lobbovat za lepší podmínky pro dopravu zboží po tuzemských kolejích.

Nákladní vlak - ilustrační snímek. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

Nové sdružení se zatím pracovním názvem Žesnad má být protiváhou podobného sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Dohromady v něm budou soukromí dopravci i státní ČD Cargo.

Asociace se má stát partnerem pro státní organizace v oblasti železniční nákladní dopravy, chce také tlačit na zrovnoprávnění podmínek pro železniční a silniční dopravce. „Asociace bude rovněž intenzivně podporovat snahu o zrovnoprávnění podmínek provozování všech dopravních cest,“ uvedli zakladatelé v tiskové zprávě.

Nákladní železniční dopravci si dlouhodobě stěžují na nerovnoprávné podmínky oproti kamionům. Musí platit poplatek za každý ujetý kilometr, u silnic platí dopravci mýto pouze na části sítě. Stěžují si ale i na to, že za koleje musí platit více než železniční osobní dopravci nebo na omezenou kapacitou železnice. „Legislativní podporu bude Žesnad hledat v evropských směrnicích, které nákladní železniční dopravu podporují. Sdružení vyvine snahu o jejich prosazení a implementaci do české legislativy,“ uvádí prohlášení.

Zakládajícími členy asociace jsou všichni velcí nákladní dopravci v Česku, například ČD Cargo, Metrans Rail, AWT, LTE, RM-Lines, IDS Cargo nebo Unipetrol Doprava.

Přeprava zboží po železnici loni podle statistik ministerstva dopravy rostla dvakrát pomaleji než po silnici. Po železnici loni projelo 97 milionů tun nákladu, o šest procent více než před rokem. Nákladní auta však loni převezla 437 milionů tun zboží, o 13 % více než před rokem. V případě silničních dopravy nejvíce rostla vnitrostátní doprava, naopak u železnice více ta mezinárodní.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.