Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vlaky proti kamionům. Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

  10:25aktualizováno  10:25
Železnice v Česku dál ztrácí svůj podíl na trhu nákladní dopravy. Tuzemští železniční nákladní dopravci to však chtějí změnit: poprvé se spojili do nové organizace, které chce lobbovat za lepší podmínky pro dopravu zboží po tuzemských kolejích.

Nákladní vlak - ilustrační snímek. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

Nové sdružení se zatím pracovním názvem Žesnad má být protiváhou podobného sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Dohromady v něm budou soukromí dopravci i státní ČD Cargo.

Asociace se má stát partnerem pro státní organizace v oblasti železniční nákladní dopravy, chce také tlačit na zrovnoprávnění podmínek pro železniční a silniční dopravce. „Asociace bude rovněž intenzivně podporovat snahu o zrovnoprávnění podmínek provozování všech dopravních cest,“ uvedli zakladatelé v tiskové zprávě.

Nákladní železniční dopravci si dlouhodobě stěžují na nerovnoprávné podmínky oproti kamionům. Musí platit poplatek za každý ujetý kilometr, u silnic platí dopravci mýto pouze na části sítě. Stěžují si ale i na to, že za koleje musí platit více než železniční osobní dopravci nebo na omezenou kapacitou železnice. „Legislativní podporu bude Žesnad hledat v evropských směrnicích, které nákladní železniční dopravu podporují. Sdružení vyvine snahu o jejich prosazení a implementaci do české legislativy,“ uvádí prohlášení.

Zakládajícími členy asociace jsou všichni velcí nákladní dopravci v Česku, například ČD Cargo, Metrans Rail, AWT, LTE, RM-Lines, IDS Cargo nebo Unipetrol Doprava.

Přeprava zboží po železnici loni podle statistik ministerstva dopravy rostla dvakrát pomaleji než po silnici. Po železnici loni projelo 97 milionů tun nákladu, o šest procent více než před rokem. Nákladní auta však loni převezla 437 milionů tun zboží, o 13 % více než před rokem. V případě silničních dopravy nejvíce rostla vnitrostátní doprava, naopak u železnice více ta mezinárodní.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.