Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chybí koleje. Oblíbené Esko zpomalí i přes miliardovou modernizaci

  1:00aktualizováno  1:00
Příměstské vlaky Esko mezi Prahou a jejím okolím jsou jedním z největších tahounů růstu počtu cestujících na železnici. Od nového jízdního řádu ale na hlavní trati z Prahy do Kolína překvapivě zpomalí.

Stavaři při opravě trati odstraňují pražce i koleje | foto: Jan Daněk, iDNES.cz

Správa železniční dopravní cesty se letos pochlubila dokončením modernizace úseku mezi Prahou - Běchovicemi a Úvaly na hlavní trase z Prahy do Kolína (více čtěte zde) za více než miliardu korun, které mělo přinést zrychlení vlaků.

Jenže rychlejší cesty se dočkaly jen dálkové vlaky. Osobní příměstské vlaky, které ve špičce na této trase jezdí po čtvrt hodině a jsou jedním z největších tahounů růstu cestujících na železnici, naopak ještě zpomalí.

Ukazuje to finální podoba jízdního řádu, který začne platit od 11. prosince. Zpomalení se týká spojů, které končí a začínají na Masarykově nádraží. Mezi Úvaly a Masarykovým nádražím pojedou od nového jízdního řádu o minutu déle.

Neprůjezdné Masarykovo nádraží

SŽDC na dotazy iDNES.cz k důvodům zpomalení neodpověděla, zaslala ale vyjádření jednomu ze čtenářů, který se nad delší dobou jízdy pozastavil.

„Tyto úpravy byly provedeny z technologických důvodů, jelikož Masarykovo nádraží není průjezdnou stanicí a je třeba zajistit, aby se některé vjíždějící a odjíždějící vlaky nekřížily na zhlaví (v místě kolejového rozvětvení s výhybkami). A jelikož je požadováno, aby minutové časové údaje všech vlaků jedné linky byly shodné, SŽDC je povinna konstruovat všechny tyto vlaky stejně, což nelze, vzhledem k časovým polohám ostatních nadřazených vlaků na trati Praha – Kolín, řešit jiným způsobem, než vložením několika minut do jízdní doby navíc,“ uvedlo SŽDC v odpovědi na dotaz položený podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

„Jsme si vědomi, že z pohledu cestujícího se nejedná o vhodné řešení, když přinese nežádoucí prodloužení doby jízdy do centra,“ dodal správce železnice.

SŽDC zpomalení vysvětluje tím, že je trať plná jiných vlaků. Jenže o problému s přetíženým koridorem Praha - Kolín se ví dlouho, k jeho větší kapacitě se ale příliš nedělá. Zatímco například v Rakousku už vedou kvůli vyšší kapacitě z Vídně až do Lince čtyři koleje, v Česku jsou maximem tři koleje z Prahy do Poříčan. Na nedostatek kolejí odborníci upozorňují již dlouho.

Trať mezi Prahou a Kolínem není jediná, kde došlo k modernizaci a vlaky zpomalí. Podobně SŽDC investovala stamiliony do trati 210 do Dobříše a Čerčan. Například vlak z Prahy do Dobříše pojede nově o tři minuty déle než dosud.

Příměstské vlaky v okolí Prahy jsou jedním z hlavních tahounů růstu počtu cestujících na železnici. Podle ročenky dopravy se například počet cestujících ze Středočeského kraje přijíždějících do Prahy za posledních pět let více než zdvojnásobil.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.