Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec půlmilionovým platům. Na železnici klesnou až o desítky procent

  12:30aktualizováno  12:30
Na české železnici končí doba, kdy si vybraní manažeři mohli vydělat víc než půl milionu korun měsíčně. Nové vedení Ministerstva dopravy navrhlo manažerům Českých drah a Správy železniční dopravní cesty výrazně nižší mzdy než dosud. Omezí i jejich bonusy a zcela zmizí konkurenční doložky.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: MAFRA

"Manažerům jsme dali nové návrhy smluv a je na nich, zda na ně přistoupí," řekl náměstek ministra dopravy Milan Feranec. Podle jeho slov jde o zreálnění platů a srovnání s jinou úrovní, která je u takových firem srovnatelná.

Jediným, kdo si na dopravě polepšil, je šéf Ředitelství silnic a dálnic. Jemu plat stoupl na více než dvojnásobek, na 200 tisíc měsíčně, na bonusech (po splnění různých ukazatelů ročního plánu) si může přijít na dalších 200 tisíc měsíčně.

Nejvyšší plat ze státních dopravních organizací bude mít i po reformě systému odměňování šéf Českých drah. Zatímco dřívější smlouvy umožňovaly plat až milion měsíčně, současný generální ředitel Daniel Kurucz má navržený plat výrazně nižší.

"Výše mzdy ještě nebyla schválená dozorčí radou, takže návrh nebudu zveřejňovat," uvedl Feranec. Počítá se v něm i s ročním bonusem ve výši 60 procent základního platu, ale pouze při splnění řady ukazatelů. Podle informací MF DNES má mít základní plat 300 tisíc korun.

Podle Ferance dává nejvyšší odměna pro šéfa drah smysl - zaměstnává nejvíce lidí, působí na konkurenčním trhu a navíc jsou obchodní společností, která se musí postarat sama o sebe a za většinu dluhů ručí sama. Stát za ně závazky z minulých let nevyřeší.

"Jedu stále na smlouvu náměstka, na novou čekám, až ji schválí dozorčí rada," dodal šéf drah Daniel Kurucz. Podle svých slov je smířen s tím, že jako generální ředitel bude mít nižší mzdu, než měl jako náměstek.

Odstupné už nebude

Z manažerských smluv také zmizí po zkušenostech s odchodem posledního šéfa Dalibora Zeleného konkurenční doložky, které zamezují manažerům na konci práce u drah přechod ke konkurenci. "Možná to není dobře, ale ukázalo se, že s nimi neumíme pracovat," řekl Feranec. Podle něj se očekává velké snížení platů i na postech náměstků, u kterých se platy pohybovaly mezi 300-400 tisíci. "Ta výše je neadekvátní," vysvětlil Feranec.

Dráhy také přestanou vyplácet velkorysé zlaté padáky v podobě odstupného. Za šéfování drah Petrem Žaludou bylo běžné při odchodu získat až 24 platů, nově se bude odstupné řídit kolektivní smlouvou, která garantuje maximálně několik měsíců podle délky zaměstnání u drah.

O konci zlatých padáků na drahách se mluvilo už za éry ministra dopravy Zdeňka Žáka. Ten opakovaně kritizoval konkurenční doložky, ale jím dosazený Zelený ji pak využil. Dráhy nakonec našly skulinu, jak mu ji nevyplatit.

Velké škrty čekají i Správu železniční dopravní cesty. Správní rada už obdržela od ministerstva návrh nových smluv, které počítají se snížením řádově o desítky procent. Dosud bere šéf SŽDC Jiří Kolář 350 tisíc měsíčně a s bonusy za plnění si může přijít na dvojnásobek. Kromě snížení platů dostane maximálně 50 procent k platu, pokud splní všechny ukazatele. Kolář zatím nechtěl návrh komentovat, protože ho prý dosud neobdržel.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.