Vladimír Železný na tiskové konferenci, na které oznamoval detaily o plánované...

Vladimír Železný na tiskové konferenci, na které oznamoval detaily o plánované Z24. | foto: ČTK

Železný opět zkouší televizi. „Politicky nekorektní“ a inspirovanou TV Mňau

  • 116
Vladimír Železný oznámil další návrat do branže, v níž se proslavil. Má být šéfem nové zpravodajské televize Z24, jež by měla začít vysílat v příštích měsících. Železný má prý plán, jak porazit ČT24 pomocí stamilionů od investorů nebo jinde nepochopeného know-how na podobu moderní televize. Co zatím naopak nemá, je licence, prostor v multiplexu, studio nebo zpravodajský tým.

Nový kanál rozjíždí Železný pro maďarského mediálního podnikatele Pála Milkovicse. Ten je 85procentním akcionářem projektu, zatímco Železný má držet zbylý podíl. Vysílání Z24 má začít v terestrice, na satelitu i on-line přibližně do dvou a půl měsíce.

Oba zakladatelé několikrát na úvodní tiskové konferenci řekli, že jejich televize má být na rozdíl od současných médií „bez politické korektnosti“ i „bez nadbytečných souvislostí“. Politická korektnost je podle Železného něco, co stojí v cestě objektivitě. Souvislosti u zpráv zase něco, co televizního diváka mate.

„Naše informace budou jiné. Přímé. Bude nás zajímat okamžitý dopad na diváka. Na to, jak reaguje. Jeho reakce může být často bouřlivá, budeme používat slova, která v hyperkorektních médiích neuslyšíte,“ popsal Železný koncept nikoli nepodobný tomu, na čem postavil v devadesátých letech úspěch televize Nova. Nyní se Železnému líbí údernost zpráv americké Fox News.

Od současným, natož někdejších českých televizí, se však Z24 má velmi lišit. Právě tím, že nechá zprávy spoluutvářet diváky. Ať už formou vpuštění bezprostředních komentářů diváků ze sociálních sítí, tak i zpráv přímo od nich. Součástí programu má být i večerní pořad, ve kterém bude politik bez moderátora prezentovat svoje názory a odpovídat na otázky diváků.

TV Mňau, zprávy pro řidiče a Vox Populi

„Inspiruje mne jednoduchý formát TV Mňau,“ odkazuje na jiný český televizní projekt podnikatelského partnera Milkovicse. Ten spočívá v přehrávání videí zvířat, která natočili a zaslali sami diváci. Jako další inspiraci zmiňuje dopravní zpravodajství českých rádií obstarávané samotnými řidiči.

Připomněl i devadesátkový pořad jeho Novy Vox Populi. „Tehdy se ale lidé styděli a báli říkat své názory. Do budek tak chodili opilci, děti, občas milenci. Teď je to diametrálně jiné. Na sociálních sítích každý sděluje i dost intimní věci,“ vysvětluje svůj pohled Železný.

Něco jiného jsou ovšem zábavná videa skotačících zvířátek, něco jiného zpravodajství. Zejména co se týká ověřování informací. To si podle svých slov uvědomuje i Železný. „My jsme ale televize. Když nám divák ukáže, že je tam auto na střeše, tak to odvysíláme,“ říká.

Vladimír Železný (vpravo) a Pál Milkovics na tiskové konferenci, na které oznamovali detaily o plánované Z24.

Během tiskovky se však na obrazovce míhaly ukázky grafik s titulky jako „Pravá tvář romské menšiny“ nebo „Nový Černobyl přichází“ (viz fotogalerie). Tedy témata na zpracování na první pohled velmi náročná. Jak ve svém konceptu při takových situacích zabrání třeba vysílání dnes poměrně běžných falešných či přímo zmanipulovaných zpráv (takzvaných fake news), Železný nevysvětlil.

Cíle nové televize nejsou malé. Podle Železného by mohla přetáhnout většinu diváků veřejnoprávní ČT24. „Zprávy se ale týkají úplně všech, cílíme tedy na všechny, nejen na veřejnoprávní diváky,“ dodal.

Kromě velkých plánů a cílů má podle Milkovicse Z24 také dost peněz do začátku. „Náklady budou okolo sto milionů korun ročně. Peníze máme od několika investičních fondů, jejichž jména nemohu prozradit,“ tvrdí maďarský podnikatel. Do tří let by podle něj měli být ziskoví, o což by se měly postarat peníze z klasických reklamních spotů.

Pohořeli J&T i PPF

Podobné zpravodajské projekty už v Česku byly, úspěch však nepřinesly. Na úzké spolupráci se čtenáři chtěl v roce 2010 stavět projekt hyperlokálního tištěného a internetového zpravodajství Naše adresa. I když za ním stála silná PPF Petra Kellnera, skončil dřív, než se naplno rozběhl.

Tři roky vydržela vysílat historicky jediná česká celoplošná zpravodajská televize Z1, kterou financovala skupina J&T. I ta však začátkem roku 2011 skončila kvůli tomu, že byla ztrátová.

Milkovics je ovšem přesvědčen, že dnes jsou jiné podmínky a jejich koncept bude ekonomicky efektivnější. „Technika a možnosti jsou levnější. Nemusíte nikam vysílat celý štáb, stačí jeden člověk. Zároveň mají diváci lepší možnost zasílat nám on-line materiál,“ říká.

Kdo bude zprávy vyrábět, zatím Železný s Milkoviscem neřekli. Plánují prý zaměstnat okolo padesáti lidí. Patnáct až dvacet z nich budou novináři. Buď budou ve studiu uvádět některý z bloků, nebo budou pořizovat materiál v terénu. Na to bude mít televize tři až čtyři „jednočlenné týmy”, takzvané videožurnalisty.

Kromě lidí zatím nemá Z24 ani studio. A ani licenci od rady. Přesto, že plánuje spuštění v terestrickém vysílání, v satelitu a po internetu naráz do dvou a půl měsíce, nemá zatím ani místo v žádném z multiplexů. Ty jsou přitom plné a žádnou volnou pozici nenabízejí. „Víme o tom. Nyní vyjednáváme, jak se tam dostaneme. A my se tam dostaneme,“ tvrdí Milkovisc.

Poslední akce Železného i Milkovicse skončily neúspěchem

Oba společníci mají v mediálním byznysu zkušenosti, Železného lze dokonce za jeho angažmá na Nově označit za nejúspěšnějšího mediálního podnikatele v novodobé české historii. Poslední projekty obou však skončily neúspěchem. Železný dělal ředitele v televizi Barrandov, patřící miliardáři Jaromíru Soukupovi. Na přelomu let 2013 a 2014 tam však vydržel jen necelý půlrok. Předtím se stáhl i z angažmá v TV Pohoda.

Pál Malkovics ovládá firmu S&P Broadcasting, pod kterou spadají i zmíněná TV Mňau a TV Mňam. Ty se během své několikaleté historie už stáhly z bezplatného pozemního vysílání a zůstávají jen na satelitu. Mňam TV také nevyšel projekt noční show Leoše Mareše. Přesto Z24 není posledním z Milkovicsových plánů. Spustit chce ještě letos i Kutil TV, MUDr TV a teleshoppingovou Trhák TV.