Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zeman podpořil Ťokův postoj k prohrané arbitráži ČD se Škodou

  17:13aktualizováno  17:13
Prezident Miloš Zeman v sobotu podpořil postoj ministra dopravy Dana Ťoka k prohrané arbitráži Českých drah se Škodou Transportation kvůli zpožděné dodávce dvaceti lokomotiv. Ministerstvo dopravy už výsledek, podle kterého mají ČD výrobci zaplatit 1,2 miliardy korun, napadlo u soudu a chystá stížnost k Evropské komisi.

Lokomotiva 109E od Škody Transportation | foto: Škoda Transportation

„U soudu žalujeme neplatnost arbitráže a finalizujeme trestní oznámení, protože máme pocit, že u rozhodčího nálezu mohl být porušený zákon. Dalším krokem bude stížnost k Evropské komisi, protože placením částky za inflaci, která nebyla ve smlouvě sjednána, a přesto ji rozhodčí soud uznal, tak může dojít k nedovolené podpoře ve veřejné soutěži,“ uvedl ministr Ťok po sobotní schůzce se Zemanem.

Škoda vyzvala České dráhy k doplacení milionů, chce se ale dohodnout

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Zpoždění Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje kompletně předělat.

Ťok v minulosti ČD vyzval, aby sumu z arbitráže neplatily, protože rozhodnutí považuje za protiprávní. Dráhy z obavy ze sankcí uhradily první část, 468 milionů korun. Škoda je tento týden vyzvala k úhradě zbývajících 760 milionů s tím, že dopravci poskytne nespecifikované slevy.

Ťok také Zemana, který je velkým podporovatelem projektu kanálu Dunaj-Odra-Labe, informoval, že ministerstvo vypsalo zakázku na zpracování studie proveditelnosti stavby, a slíbil, že příští rok bude jednat s Ředitelstvím pro dopravu EK, zda je šance tento projekt vrátit do seznamu prioritních staveb TEN-T.

V otázce mýtného systému Zeman podpořil názor ministra využít v přechodné fázi do vypsání technologicky neutrálního tendru stávající vybudovaný systém kvůli úspoře peněz. Ministr také Zemanovi sdělil, že v oblasti čerpání evropských dotací nebude objem nedočerpaných peněz tak velký, jak se předpokládalo.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.