Snaha konkurentů získat na svou stranu více internetových uživatelů má urychlit vstup země do nové éry. Společnosti se však bojí soupeřů a o svých plánech důsledně mlčí. "Na agresivnější podmínky na trhu samozřejmě budeme reagovat. Ale vzhledem ke konkurenci nemohu uvést nic konkrétního," říká mluvčí Vladan Crha z SPT Telecomu, do jehož firemní skupiny patří největší tuzemský provider Internet On Line.
Také provozovatelé největšího českého internetového rozcestníku Seznam.cz postřehli přírůstky čtenářů internetu. "Článek o bezplatném internetu přitáhl pozornost lidí, do konce dne čekáme zhruba šest tisíc návštěv," řekl Petr Matoušek, šéfredaktor magazínu Novinky.cz, který Seznam vydává.
Větší využívání internetu má přitom vynést nejen vyšší zisky provozovatelům elektronických služeb, ale více užitku také samotným zákazníkům. "Očekáváme větší zájem firem o internet a ten nám dovolí ještě více rozvíjet a zkvalitňovat služby, které nabízíme. Náš deník žije především z reklamních příjmů," říká manažer e-zinu (často používané označení pro elektronický magazín) iDNES Stanislav Holec.
Novinek na trhu bude zřejmě dále přibývat. Například mluvčí SPT Telecom Vladan Crha řekl: "Od prvního září by se měl rozběhnout nový rozcestník pod názvem Centrum." Brzkého nástupu konkurenta se ale Seznamu.cz nebojí: "Místa je na trhu dost, klidně mohou získat nějakou část koláče," míní Petr Matoušek. "Navíc se snažíme naše služby neustále vylepšovat a rozšiřovat," dodává Matoušek za Seznam, který je nejnavštěvovanější českou webovou stránkou.
Podle odborníků ale není největší překážkou rozvoje internetu cena za připojení k síti. Daleko větším problémem jsou poplatky za telefon a vybavenost domácností počítači schopnými připojení k síti.
"Největším problémem na domácím trhu je malá znalost internetu," říká manažerka firmy Contactel Zdeňka Pelikánová.
I to se má změnit. Její firma zahltila reklamní plochy nabídkou 'red boxu'. Třebaže se už ve středu prolomilo tajemství, která firma se za červenou krabicí skrývá, podle Pelikánové Contactel stále tají, jakou novinkou chce domácí internet překvapit. "Jenom bezplatné připojení k internetu to nebude," potvrzuje.
Experti naznačují, že by Contactel mohl skrývat zařízení umožňující například příjem internetu prostřednictvím kabelové televize.
"Jsou to spekulace. Ale míří správným směrem," připouští Pelikánová. "Byl by to ohromný krok pro český trh, kdyby nějaká firma byla schopná dotovat i prodej zařízení potřebného k připojení na internet," míní redaktor Reflexu Miloš Čermák, který sleduje počítačový trh. Podle Čermáka by trhem nejvíce zahýbalo, pokud by Telecom vyčlenil jednu 'zelenou' linku k bezplatnému připojení se na internet, třeba mimo špičku.
Jediné, co Telecom zatím chystá, je nový tarif Internet 2000 pro připojení k síti. "Cena by se neměla výrazně změnit," dodává však Crha; nová služba má být především technicky dokonalejší. Podle informovaných zdrojů by mělo jít o dražší tarif než letošní Internet '99, ale levnější než běžné hovory.
Není ani jasné, zda bude Telecom ochotný dělit se s providery o poplatky za připojení k telefonní síti, podobně jako to dělá Czech On Line a Dattel. "Pokud jde o poplatky, zřejmě se dočkáme změn až s liberalizací trhu," míní Zdeňka Pelikánová z konkurenčního Contactelu.