Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dámská kupé ve vlacích. Ženy je vítají, pro část mužů to je islamizace

  15:28aktualizováno  15:28
České dráhy po více než dvou letech provozu speciálních kupé pro ženy vědí, komu se líbí a komu protiví. Dámy a rodiče mladých dívek je vítají, někteří muži je naopak nesou nelibě a chápou je jako přebírání kultur některých muslimských zemí, kde muži a ženy jezdí odděleně.

Takovýto piktogram označuje kupé pro ženy. Koláž iDNES.cz | foto: iDNES.cz / České dráhy

Dráhy otevřely první kupé pro dámy na začátku roku 2012, aby do vlaků přitáhly ženy, které se bojí jezdit například v méně vytížených spojích či za šera v jednom kupé společně s muži (více zde). Od té doby jezdí speciální kupé zhruba na stovce vlaků EC/IC a rychlíků, v nichž se používají vozy s oddíly, kde je prostor rozdělen, a je tak méně přehledný.

Islamizace či vehementní feminismus? Nesmysl, říkají Dráhy

Ženy si tyto vyhrazené prostory pochvalují, někteří muži je naopak nesou těžce, vyplývá ze zkušeností Svazu cestujících ve veřejné dopravě. „Když Dráhy kupé zavedly, procházeli jsme vlaky a viděli jsme, že je ženy hodně využívaly. Někteří muži se však proti nim vymezují, protože to chápou jako vyhrocený feminismus. Myslím, že to není třeba. Vzhledem k tomu, že takové kupé je v celém vlaku většinou jen jedno, tak to považuji za zanedbatelnou plochu, která by byla mužům 'upírána',“ uvedl Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Podobně rozdělené reakce zaznamenávají i Dráhy. „Ženy a rodiče dívek tyto oddíly vnímají pozitivně. Naopak jsou skupiny, především muži, kteří tuto službu vnímají negativně a označují ji dokonce za islamizaci,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

„To je samozřejmě nesmysl, protože zdvořilost k ženě, péče o ženu, její hýčkání a ochrana je spojeno především s naší západní křesťanskou kulturou. Mimochodem tato služba mnohem déle a bez jakýchkoliv komplikací funguje v sousedním katolickém Rakousku, odkud k nám před několika lety vlastně přišla,“ dodává.

Podle něj jdou speciální kupé přirovnat k parkovacím místům pro ženy, které se na základě evropské vyhlášky doporučuje zřizovat ve velkých parkovacích domech. Tam se staví v blízkosti východů, na přehledných a zvlášť osvětlených místech, aby ženy měly větší pocit bezpečí (o parkovacích místech jen pro ženy čtěte zde).

Žena může nechat muže vykázat, pokud jsou jiná místa volná

Mají však ženy na kupé označené speciálním piktogramem výhradní nárok, nebo si do něj mohou sedat i muži? Na to se redakce iDNES.cz ptala čtenářka, která si přála sedět v kupé bez mužů, ale u průvodčí se žádostí o jejich vyvedení nepochodila.

„Ráda bych věděla, jak je to s oddílem pro ženy. S muži mám špatné zkušenosti. Dost často mě obtěžují a mamka mě potom nechce pustit samotnou. Průvodčí mi nechtěla vyhovět, když jsem jí požádala, aby je vyprovodila. Pánové si tam seděli s klidem dál. Průvodčí tvrdila, že to je na jejich benevolenci. Pokud měla pravdu, tak jaký mají takové oddíly smysl?,“ ptala se dvacetiletá dívka.

Fotogalerie

Podle Šťáhlavského není z dotazu jasné, zda byl vlak plně vytížený, nebo v něm byla jiná volná místa. „Pokud by se jednalo o méně vytížený spoj, pak byl postup průvodčí nesprávný. Dáma má nárok být v oddíle zcela sama, když o to vysloveně požádá. Muž musí oddíl opustit a využít místo v jiném kupé. Je to i otázka slušného vychování. Pokud tak muž neučiní sám, je povinností průvodčí vyžadovat dodržení přepravních podmínek,“ říká mluvčí Drah. 

Odlišná situace by však podle něj byla v přepravní špičce. Za takové situace není možné nechat cestující stát na chodbě vozu a doprovod vlaku může do oddílu usadit i muže. „V plně obsazeném vlaku s mnoha spolucestujícími v blízkosti, kteří mohou poskytnout pomoc, pozbývá platnost i argument bezpečnosti,“ dodává Štáhlavský.

Kupé ale obecně ve vlacích mizí ve prospěch velkoprostorových vozů (více zde). Ženy se tak se speciálními prostory určenými pouze jim například na lince Praha - Brno - Vídeň budou muset do konce roku rozloučit. Nahradí je totiž velkoprostorové vagony souprav railjet, které podle Šťáhlavského právě svým uspořádáním zajišťují samy o sobě větší bezpečnost.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.