Ve vrcholovém managementu rodinných firem pracuje 22 procent žen, ale ve všech společnostech (včetně rodinných firem) je to podle oficiálních statistik celosvětově jen 12,9 procenta.
Také z dalších závěrů průzkumu společnosti EY vyplývá, že ženám se lépe daří v prostředí rodinných společností. Ve všech společnostech bylo v roce 2013 jen 12,7 procent žen v představenstvech, u rodinných firem to však bylo 16 procent.
Rodinné firmy ale nejsou jen malé společnosti s několika desítkami nebo stovkami zaměstnanců. Průměrná rodinná firma zahrnutá v průzkumu ročně utrží 3,48 miliardy amerických dolarů a má 12 tisíc zaměstnanců. Průzkumu se účastnilo 21 zemí, z každé země bylo vybráno 25 největších rodinných podniků.
„Rodinné firmy jsou hlavně o soudržnosti a ta je tradičně ženskou doménou. Ty firmy, které si to uvědomí, na tom mohou jen získat. A vůbec nezáleží, zda jde o firmu rodinnou, či nikoliv,“ říká Jaroslava Valová, jedna z nejúspěšnějších českých podnikatelek, která zakládala firmu SIKO Koupelny a loni získala cenu pro Podnikatele roku za Prahu a Středočeský kraj.
Podnikatelky se shodují, že prostředí rodinných firem ženám více svědčí, protože nesledují jen zisk, ale více pečují o lidi. Tyto firmy obvykle uvažují dlouhodobě, stejně jako mnohé ženy kladou důraz na soudržnost a dokážou najít optimální rovnováhu mezi rodinnými zájmy a potřebami podniku.
Nominace startujíDo nového ročníku soutěže EY Podnikatel roku se můžete přihlásit na podnikatelroku.cz. Na této stránce můžete také nominovat svého favorita. |
„Ženy tam dokážou udělat kariéru rychleji a dotáhnout to dál než v jiných typech obchodních společností,“ míní Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a ve střední a východní Evropě. Ženy mají v rodinných firmách tradici i v Česku. Do soutěže EY Podnikatel roku se každoročně přihlásí v průměru deset úspěšných podnikatelek z různých oborů.
Rodinné firmy jsou ve světové ekonomice velmi důležité. Generují 70 až 90 procent celosvětového HDP a zaměstnávají až 80 procent lidí.