Zpoplatnění dálnic v zemi pro osobní automobily by ráda prosadila vládní Křesťanskosociální unie (CSU), která jako nejmenší koaliční strana naráží na odpor koaličních partnerů. Myšlenku zpoplatnění zejména cizích aut dlouhá léta razí ministr dopravy Peter Ramsauer (CSU), více peněz na opravy silnice touto cestou podporuje i uskupení křesťanských demokratů, ale kancléřka Angela Merkelová byla již několikrát proti (více čtěte zde).
Podle dřívějších vyjádření by ministerstvo jen na opravy a výstavbu silnic potřebovalo dodatečných pět miliard eur ročně, při započítání železničních a vodních cest pak přes sedm miliard eur.
Němci by měli výjimku, může však jít o diskriminaci
Bavorští politici se navzdory nesouhlasu v koalici nevzdávají. Pokud konzervativní blok uspěje v zářijových parlamentních volbách, chtějí zavedení mýtného pro osobní vozidla prosadit do koaliční smlouvy. Pocítit by ho měli hlavně cizinci, neboť pro Němce plánuje CSU úlevy v podobně například možnosti odepsat si zaplacené mýto z daní.
To však odborný posudek, na kterém se podle Spiegelu podílel mimo jiné provozovatel mýtných systémů Ages, považuje za hlavní slabinu záměru. Pokud Německo zavede dálniční známky, známé i z Česka, v hodnotě 100 eur (zhruba 2 600 Kč) na rok a deset eur na deset dní, vybere podle studie ročně asi 4,2 miliardy eur. Z toho němečtí řidiči zaplatí 3,3 miliardy eur a zahraniční 900 milionů. Z těch však bude podle expertizy nutné ještě odečíst náklady na výrobu známek a další výdaje ve výši přibližně 200 milionů eur, takže státní pokladně zbude jen 700 milionů.
Celý plán "zkasírovat" především cizince navíc vzbuzuje právní pochybnosti. Sám Ramsauer nedávno přiznal, že podle některých expertů je v rozporu s evropským právem. To samé si myslí i bavorský ministr dopravy Martin Zeil, jenž zastupuje liberální svobodné demokraty (FDP), kteří jsou součástí i německé vládní koalice. "Pokud budou nějaké pochybnosti, bude z toho nakonec poplatek pro všechny," domnívá se.
V Německu dosud platí mýtné pouze kamiony nad 12 tun, a to na dálnicích a části silnic 1. třídy, takzvaných spolkových silnic (Bundesstrassen). V průměru platí 17 centů (4,40 Kč) za kilometr.