Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Zkrachoval slevový portál Hypersleva.cz, trh se dál čistí

  • 67
Z přebujelého trhu internetových zprostředkovatelů slev mizí portál Hypersleva.cz. Ten je dosud největší obětí tvrdého konkurenčního boje. Firma byla zhruba třicátým největším hráčem na trhu. Až několika stovkám lidí zůstal v ruce nevyužitý voucher na službu nebo zboží se slevou.

Hypersleva.cz nezvládla hospodaření, předlužila se a podala na sebe návrh na konkurz. Počet poškozených klientů odhadla Asociace portálů hromadného nakupování na několik stovek. Šance zákazníků na získání peněz za voucher je obvykle v těchto případech velmi malá. Pokud navíc například restaurace nedostala od slevového portálu zaplaceno, rovná se prakticky nule.

"Během léta 2012 byl navrhovatel nucen snížit marketingové výdaje a v důsledku neúspěšné letní sezony nebyl schopen několik měsíců splácet své závazky," stojí v návrhu na konkurz, který na sebe firma podala. Majitelé Hyperslevy se snažili portál zachránit prodejem, ale neuspěli. Po firmě zůstaly dluhy přes 1,5 milionu korun.

Nabídka slev na Raketa.cz

Nabídku slevových portálů najdete na přehledném agregátoru Raketa.cz

Boom slevových webů začal v roce 2010 vznikem portálu Slevomat.cz. Po něm přišlo až několik stovek dalších, ale odborníci tvrdili, že se trh rázně pročistí a zůstane jen několik největších hráčů. Jejich slova se začala naplňovat, teď je jich zhruba kolem stovky. "Obecně platí, že portálů bude čím dál méně, protože to není tak jednoduchý byznys, jak se na začátku zdá," myslí si šéf portálu BerSlevu.cz David Antić. Jeho firma patří do desítky největších slevových webů podle tržeb.

Firmy lákají klienty na zboží

"Myslím, že krachy budou pokračovat," přikývl také zakladatel největšího hráče Slevomat.cz Tomáš Čupr. "Spousta slevových portálů neumí hospodařit s penězi, které vyberou od partnerů, a dostávají se do problémů s nedostatkem hotovosti. Podobně vidím operovat i další silné hráče, takže bych čekal, že se situace může opakovat," myslí si zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr.

Hyperslevy.cz dál fungují

Insolvence a návrh na konkurz nemají nic společného se slevovým portálem Hyperslevy.cz. Tato firma, která je čtvrtým největším hráčem, dál na trhu působí.

Majitelé obou firem se shodli, že prostor pro růst už je kvůli velké rivalitě pouze na trhu se zbožím, který je oproti službám mnohonásobně větší. Od levnějších večeří nebo zájezdů se firmy postupně přesouvají k nabídce módy, elektroniky, kosmetiky nebo i potřeb pro domácnost.

Některé slevové portály si sjednávají pojištění, které chrání klienty před krachem poskytovatele slevy, například hotelu nebo restaurace. Slevový portál zákazníkům v těchto případech vrací peníze. Zatím ale klienty nic neochrání proti krachu slevového portálu. "Jednali jsme s pojišťovnou, ale je to hudba budoucnosti. Pro pojišťovny je to velké riziko a chtějí počkat, až se trh vyčistí," řekl iDNES.cz Antić.