"Určitě je to období, kdy se dá více vydělat, protože vyšší marže se dají chvíli držet," potvrzuje i spolumajitel sítě čerpacích stanic Tank Ono Jiří Ondra.
Marže na litru benzinu či nafty jsou v "tučných" týdnech běžně o více než korunu výše než za normální situace. A ta přichází právě nyní.
"Určitě jsou ještě pumpy, které stále drží marže třeba tři koruny, ale myslím, že u většiny obchodníků už to tak není," říká šéf Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček.
Chudé období naopak prožívají prodejci paliv tehdy, když jdou velkoobchodní ceny nahoru. Nikdo nechce zdražit jako první a nahrát tak konkurenci, která drží nižší ceny.
Marže se hýbe podle výkyvů cen ropy
Situaci však nyní komplikují výrazné pohyby cen ropy, které způsobují, že v jednom týdnu může být marže nadstandardní a v dalším naopak chudší.
"Každý si musí kvůli tomu stanovovat rizikovou přirážku na ceny," upozorňuje analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.
Pokud by zůstal současný kurz dolaru a na trhu vládla jistota, že bude stát barel ropy kolem 60 dolarů, bylo by podle něj možné, aby motoristé tankovali naftu i za cenu pod 27 korun.
"Kolísání cen však trh tak rozhodilo, že k takovému poklesu cen jen tak nedojde," dodává.
Poptávka se zlevněním příliš nezvýší
Mylná je naopak domněnka, že při nižších cenách působí pumpy na řidiče jako magnet.
"Spotřeba je na ceny jen velmi málo citlivá, větší vliv bude mít tempo hospodářského růstu," vysvětluje Štěpán Pírko ze společnosti Colosseum.
Případné zpomalení ekonomiky by se tak projevilo zejména na spotřebě nafty. Po té je však v současnosti obrovský hlad, což je také hlavní důvod, proč je nafta navzdory nižšímu zdanění v Česku dražší než natural.