Nejvíce se vyplatí pořizovat oblečení a obuv. Obchody nabízejí slevy od 30 do 70 procent. Kdo má však trpělivost hledat v regálech, objeví i zboží, které stojí sotva čtvrtinu původní ceny. Jedná se například o trička a svetry v prodejně Promod nebo halenky a kabáty v řetězci Orsay.
Podle analytiků se prodejci snaží alespoň částečně zachránit propad maloobchodních tržeb z konce minulého roku. Splnily však masivní výprodeje svůj účel? "Spotřebitelé letos slevám podlehli jen částečně. Obávají se o svoji finanční situaci, zhoršil se vývoj mezd. Očekávání rozhodně nejsou pozitivní," myslí si Petr Dufek z ČSOB.
Obchodníci tedy slevy prodloužili. V prodejnách Adidas bude levnější zboží k dostání do 15. února, v prodejnách Salamander nebo New Yorker až do konce měsíce. "Pokud společnosti pokračují ve výprodejích, znamená to, že zákazníky moc nenalákaly," potvrzuje analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.
Sleva na každém kroku
Kolik kde ušetříte | |
prodejna | sleva |
Attrativo | 50 % |
Baťa | až 50 % |
Benetton | až 70 % |
Camaieu | až 70 % |
Destroy | až 50 % |
Diesel (kabelky) | až 50 % |
Kenvelo | až 70 % |
Killtec | až 70 % |
Lacoste | 50 % |
Orsay | až 75 % |
Promod | až 80 % |
Salamander | 50 % |
Zara | 50 % |
zdroj: OC Nový Smíchov |
Výprodeje nabízí jak obchody určené především pro mladé zákazníky (C&A, New Yorker, Kenvelo), tak módní domy s dražším sortimentem (Kara, Benetton). Nápisy "sale", "totální zimní výprodej" nebo "veškerá zimní kolekce za 50 %" se lesknou téměř v každé výkladní skříni.
V některých výlohách nenajdete zboží vůbec. Například v Camaieu. Za sklem visí pouze gigantické plakáty, které informují, že trička, pásky a náhrdelníky lze koupit od 99 Kč a halenky a šály od 149 Kč.
Ušetřit mohou také milovníci sportu. Řetězce se zbavují zimního zboží, ať už oblečení nebo výrobků určených pro sportovní aktivity. Na slevy lákají například Hervis, A3 Sport, Rock Point nebo Adidas.
Kromě oblečení, obuvi, batohů a kabelek lze nakoupit levněji také další výrobky. Prodejna hraček Sparkys nabízí v rámci výprodeje "Vše za 49" nebo akci "Kup čtyři, zaplať tři". Na slevy láká také parfumerie Sephora nebo prodejna dárkových předmětů Horoskop. Za poloviční cenu je též možné nakoupit všechna dioptrická skla v prodejně Eiffel Optic.
Ceduli "sale" budete naopak marně hledat v obchodu s elektronikou Datart nebo v knihkupectví Neoluxor. "Výprodej jsme měli, ale ukončili jsme ji 27. ledna," říká tisková mluvčí Datartu Zuzana Suchánková. Neoluxor povánoční výprodej nepořádal vůbec.
Na slevu nenarazíte ani v prodejnách britského řetězce Marks & Spencer. "Kusy, které nám ze zimní kolekce zbyly, jsme přesunuli do prodejny v obchodním centru Palladium, v ostatních obchodech již zlevněné kusy neprodáváme," vysvětluje mluvčí skupiny Renata Fišerová.
Ostražitost se vyplácí
Pokud se zákazník rozhodne nakupovat ve slevách, měl by být zvýšeně ostražitý. Z lednové kontroly zlevněného zboží, kterou provedla Česká obchodní inspekce (ČOI), vyplynulo, že více než třetina nedodržuje svoji informační povinnost.
U řady zlevněných výrobků chybí informace, kolik skutečně stojí. Na visačce je napsaná pouze původní cena a počet procent, o které bude výrobek levnější. Pokud si zákazník konečnou cenu sám nespočítá, může se stát, že mu pokladní naúčtuje o několik desítek korun více.
"Častým prohřeškem obchodníků bývá to, že mají výrobek označený cenou a u toho je napsáno třeba 34 procent sleva a spotřebitel tak neví, zda je tato cena před nebo po slevě," uvádí mluvčí ČOI Tomáš Vozáb. Ve větších oděvních domech (C&A, H&M) také hrozí, že si zákazník vybere drahý výrobek, který někdo nesprávně zařadil do regálu se zlevněným zbožím, a zjistí to na pokladně, kdy už je rozhodnutý zboží koupit.