Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlejší vlaky, dražší jízdné, více spojů. Dopravci mění jízdní řády

  4:00aktualizováno  4:00
Vlaky i autobusy začnou od neděle jezdit podle nových jízdních řádů. Pravidelná změna přinese cestujícím v některých oblastech změny k lepšímu, jinde se naopak spojení zhorší. Za cestování si pasažéři také leckde připlatí. Využívat mohou řadu nových zastávek.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Na železnici celkově vlaků mírně přibude: podle statistik Českých drah denně vypraví 6 789 vlaků, což je o 46 vlaků více než v končícím jízdním řádě. Celkový rozsah dopravy ale klesne: vlaky najedou o 0,4 % kilometrů méně. Cestování mírně zdraží, nově si budou muset vyžádat jízdenky i rodiče pro děti do šesti let. (více o změnách v tarifu čtěte zde a zde).

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Nový jízdní řád si vysloužil kritiku například od Spolku za bezpečnou železnici. Podle jeho předsedy Radima Kamlera je ukázkovým příkladem, jak odradit cestující. Například zmiňuje situace s přestupy na pražském hlavním nádraží.

„Ať cestují z východu republiky a směřují dále na Plzeň, nebo jedou z jihu na sever, čeká je s téměř železnou pravidelností z důvodu dopravy v pravidelném taktu zbytečně strávená hodinka na hlavním nádraží v Praze,“ řekl Kamler.

Například rychlíky z Českých Budějovic přijíždí do Prahy vždy v půl, ve stejnou dobu odjíždí vlaky EuroCity na sever do Drážďan. „Další nepříjemností je v novém jízdním řádu nezastavování na některých zastávkách, kde se sbíhá více tratí a vytvářejí tak logické centrum pro návaznost k dálkovému spoji,“ dodal Kamler. Nejhorší přípoje jsou podle něj v Jihočeském kraji.

Mění se názvy vlaků, vznikají nové zastávky

Velké změny čekají cestující hlavně na dálkových trasách, na kterých České dráhy slibují nasazení více kvalitnějších vozů. Všechny vlaky do Vídně budou už obsluhované jednotkami railjet, které budou pokračovat až do Štýrského Hradce. Jízda do rakouské metropole se zkrátí o více než půl hodiny. Přímé spojení mezi Libercem a Drážďany přebírá místo spolupráce Českých drah a Deutsche Bahn společnost Trilex. Počet přímých vlaků stoupne ze čtyř na pět.

Výrazné novinky nastanou i u vlaků mezi Prahou a Košicemi. Už letos na trasu vstoupil RegioJet, už od pátku začne jezdit na východ Slovenska Leo Express a České dráhy vymění tradiční expres Košičan za denní spojení pendolinem. Košičan bude na Slovensko jezdit jen v pátek a v neděli zpět, z nabídky zmizí jeden ze tří nočních vlaků Excelsior. Díky konkurenci na této trati výrazně klesnou ceny (více čtěte zde). 

Souboj tří dopravců na trase mezi Prahou a Ostravou přinese změny hlavně u Leo Expressu. Ten vrací zastavování v Pardubicích, naopak část vlaků přestane stavět v Přerově. Dopravce přidá i další spoj do Starého Města u Uherského Hradiště (více zde).

Mění se i názvy některých vlaků. Po desítkách let skončí vlak Vindobona z Vídně do Berlína. Naopak se vrací vlaky Ostravan či Porta Bohemica (více čtěte zde).

Vznikají také nové zastávky. V Praze a okolí se otevírají v neděli hned tři: Kačerov, Chýně a Podbaba. Ta nahradí i současné zastavování v Bubenči. Od dubna vznikne i první zastávka na letišti. V Ostravě-Mošnově se chystá nejen nádraží, ale současně se i celá trať elektrifikuje. Jde ale o značně sporný projekt: letiště totiž odbaví v některé dny jen desítky cestujících, kterým by bohatě stačil autobus.

Autobusoví dopravci přichystali spíše jen menší úpravy

Ke změnám dojde i u autobusů. Podle Kláry Bachové z ČSAD Praha holding, který provozuje tuzemské největší autobusové nádraží v Česku pražský Florenc, jde však spíše o menší úpravy.

Drobné omezení chystají například dopravci Autobusy Karlovy Vary na lince z Aše do Prahy, ČSAD Bus Uherské Hradiště na trase z Uherského Brodu do Prahy. Dopravce Kavka rozšiřuje spoje z Prahy do Litvínova přes Louny. Nově začne jezdit z Prahy linka do Kyjeva přes Varšavu.

Student Agency v dálkových linkách například zruší polovinu spojů do Košic, chce tak přesunout cestující do vlaků. Ke změně dojde ale až 25. ledna. Stejný dopravce navíc posílí spoje do Vídně, nově nabídne i linku do Rakouska přes Znojmo, posílí také linku do Berlína.

U vnitrozemských linek nově přidává firma přímé spoje mezi Brnem a Olomoucí, o patnáct minut posouvá všechny odjezdy na lince Praha - Cheb. Eurolines mění jízdní řády až na jaře.

Stát a kraje přispívají na autobusy a vlaky ročně více než šestnácti miliardami.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.