"Od 17. června upravíme jízdní řády, bude to, řekl bych, poloprázdninový provoz. Někde prodloužíme intervaly," řekl šéf Ropidu Pavel Procházka. Důvodem červnového omezení je prý zkušenost, že v tu dobu nejezdí hromadnou dopravou tolik lidí.
Podobné vysvětlení omezení intervalů linek slyšeli Pražané i počátkem roku. Letos poprvé dopravce zavedl delší intervaly na část ledna a února. "Už několik let se ukazuje, že v tuto dobu jezdí až o deset procent méně cestujících," tvrdil tehdy mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Podle Procházky se však tato dvě omezení budou lišit: "Ve druhé polovině června už v Praze nejsou vysokoškoláci ani studenti čtvrtých ročníků středních škol. Ale zato je tu dost turistů. V lednu a únoru jsme omezovali intervaly hlavně mimo špičky, to teď není tolik možné právě kvůli turistům. Ti vyrážejí zhruba v devět hodin z hotelů," vysvětlil změnu šéf organizace, jež plánuje spoje po celé Praze.
Ze dvou změn ročně bude pět. Zřejmě i v příštích letech
Cestující se tak musí připravit na pět změn v jízdních řádech během jednoho roku: intervaly se prodlužovaly počátkem ledna, v únoru je dopravce vrátil zpět. Nově se změní v červnu na poloprázdninový provoz, v červenci se přemění na prázdninový a v září se vrátí do běžného. Ještě loni se takové úpravy jízdních řádů nedělaly. Měnily se jen na prázdniny.
Už při zimní změně se spekulovalo, zda hlavním důvodem není nutnost úspor - loňská revoluce v MHD totiž neuspořila avizovaných čtyři sta milionů ročně, ale pouze tři sta.
Procházka nevyloučil, že jedním z důvodů peníze opravdu jsou. "Každá koruna je dobrá," odvětil s tím, že jindy mohou naopak spoje posílit, například v listopadu a prosinci, kdy jezdí lidí nejvíce.
Je možné, že podobné změny jízdních řádů čekají Pražany i v příštích letech. "Nelze to vyloučit. Omezení v lednu a únoru totiž zjevně nezpůsobilo žádnou výraznou komplikaci," řekl Procházka.
Kromě intervalů se budou v červenci měnit i některé trasy linek. Při přechodu na slabší provoz chce Ropid upravit některé ze změn, jež zavedl loni v září. Pak už by síť pražských linek měla být podle Procházky stabilní a trasy linek by se neměly měnit tak často.