Vyplývá to z pravidelné studie KPMG Global Automotive Executive Survey. Průzkumu se účastnilo 800 manažerů automobilového průmyslu z 38 zemí a výsledky oponovalo přes dva tisíce zákazníků z celého světa.
„Chování zákazníků při cestování se mění. Všichni chceme být online kdykoliv a kdykoliv a to se týká i našich aut,“ říká Dieter Becker, šéf automobilové divize KPMG.
Právě proto se šéfové automobilek shodují, že hlavní trendem, který bude celý obor ovlivňovat, je právě konektivita a digitalizace. Ještě před rokem přitom připojení aut k internetu umístili manažeři až na desáté místo.
Do odvětví vstupuje řada nových technologií a zároveň s tím také mnoho nových hráčů z řad dravých firem. Jejich nástup urychlilo oslabení důvěry v tradiční technologie vyvolané kauzou Dieselgate,“ říká Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za služby pro automobilový sektor.
Podle něj se tím zásadně mění zažitý obchodní model. „ Zákazník bude vyžadovat optimální kombinaci komfortu, nákladů a personalizovaných služeb. Vlastnictví dat a schopnost jejich držitele využít je k nabídce služeb pro zákazníky budou proto rozhodovat o vítězích a poražených,“ dodal.
Dvě tisícovky manažerů vidí jako nejinovativnější automobilky Toyota, BMW a Volkswagen. Nejvíce respondentů věří, že inovace potáhnou ještě tradiční výrobci, na druhém místě jsou ale velké IT společnosti typu Google či Apple.
Větší digitalizace má vést i k tomu, že automobilky budou více využívat data, která provoz automobilů generuje. Zákazníci podle průzkumů nemají problém data poskytnout, pokud z toho budou mít výhody. Zatím automobilky data z provozu příliš nevyužívají.
Ještě loni bylo pro manažery hlavním tématem rozšiřování na další trhy, letos je to po konektivitě aut především vývoj hybridů a elektromobilů. To jako důležitý trend vidí polovina oslovených.
Oslovení manažeři vidí také velký potenciál v samořiditelných vozech, 62 % z nich očekává jejich rozmach během patnácti let.