Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetiny z ciziny už nebudou potřebovat STK. Postačí původní papíry

  14:28aktualizováno  14:28
Nákup starších aut z ciziny se brzy pro české majitele zjednoduší: při dovozu už nebudou muset na technickou kontrolu STK. Postačí, když se prokážou osvědčením z jiné země Evropské unie. Češi loni přivezli ze zahraničí více než 150 tisíc ojetin.

Ilustrační foto | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Česko začne uznávat doklady o technické kontrole vydané v zahraničí, odpadne tak nutnost kontrol při dovozu. Větší konkurence STK by měla zlevnit i pravidelné kontroly aut.

Počítá s tím novela zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou dokončilo ministerstvo dopravy a odeslalo ji k připomínkovému řízení.

OBRAZEM: Kutilové a kaskadéři. Podívejte, co odhalili na německých STK

Pro vlastníky aut i celý byznys jde o zásadní materiál, který by měl usnadnit a zlevnit dovoz aut i následnou kontrolu jejich stavu. Stát totiž chce pustit do byznysu s STK další firmy.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold takový plán potvrdil. „Ve vztahu k občanům a podnikatelům je podstatné zejména důsledné provedení zásady uznávání pravidelných prohlídek vozidla provedených v jiném členském státě EU, což s sebou ponese ušetření administrativy a nákladů při dovozu vozidel,“ uvádí ministerstvo dopravy v materiálu.

Všechno na jednom místě

Jde o úpravu, o které se dlouho mluví, ale zatím stále není v praxi. Kvůli uznávání výsledků se pravidla pro STK sjednotí v celé Evropě.

Některé autobazary však očekávají, že počet dovážených aut s novelou zákona paradoxně klesne. V návrhu se totiž současně objevuje úprava, která by měla ztížit podvodné přetáčení tachometrů.

„Rozsah celkové ujeté vzdálenosti zaznamenaný na počítači ujeté vzdálenosti nesmí být snižován, ledaže dojde k tomuto snížení při opravě nebo výměně počítače ujeté vzdálenosti,“ uvádí nově návrh zákona.

„Vzhledem k tomu, že je velké množství ojetých vozů ze zahraničí dováženo jako stočených, měl by jejich dovoz po sjednocení databází s najetými kilometry a zahájení křížové kontroly spíše rapidně klesnout,“ říká generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Podle ní je ale škoda, že zákon nabízení služeb stáčení tachometrů přímo nezakazuje.

Konkurence přibude

Velké změny čekají i kontroly měření emisí. Ty dosud nabízejí stanice technické kontroly často úplně jinde, než kde prohlížejí vůz. Takový zdvojený systém je v Evropě jen v Česku a na Slovensku. Evropská směrnice požaduje, aby obě kontroly probíhaly na jednom místě.

„Nechtěli jsme kvůli novým paragrafům úplně zrušit jednu oblast podnikání a komplikovat život podnikatelům i motoristům. Proto jsme s Evropskou komisí opakovaně vyjednávali,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Nakonec stanice měření emisí zaniknout nemusí a mohou působit nadále. Směrnici musíme naplnit v tom smyslu, že kontroloři na STK i měření emisí budou mít kompletní vzdělání pro obě tyto kontroly.

Dle ministerského materiálu má vlastní měření emisí asi 160 stanic technické kontroly, u dalších 160 je měření zajištěno smluvně blízko stanice. „Ve zbývajících 40 případech není poskytování měření emisí při stanici zabezpečeno a u nich lze očekávat náklady na rozšíření stanice v plné výši,“ uvádí materiál. Plné náklady na rozšíření jedné stanice odhaduje stát na dva miliony korun.

Může se hodit

Automodul.cz přináší každý den nové nabídky vozů k prodeji.

Byznysu stanic technické kontroly se týká i další změna, kterou nyní řeší poslanci. A to otevírání trhu. Noví zájemci v současné době nemají příliš šancí začít v tomto oboru podnikat. Udělování licencí mají na starosti krajské úřady. Ministr dopravy Dan Ťok původně chtěl prosadit úplnou liberalizaci, aby kontrolu technického stavu mohl dělat kdokoliv splňující zákonné podmínky. Narazil však na odpor současných provozovatelů STK. Ti argumentovali například nepříznivými zkušenostmi z Polska. Proto se nakonec ve Sněmovně objevil kompromisní materiál poslance Martina Kolovratníka.

Nepřehledný systém

„Dnešní systém udělování licencí je nastaven velmi komplikovaně a nepřehledně. Nové licence přidělují krajské úřady na základě složitých výpočtů, které berou v potaz nejen teoretická čísla, ale i politicky stanovené hodnoty, délky strávené doby na STK a podobně,“ uvádí Kolovratník.

V Česku je zhruba 370 stanic technické kontroly a jejich počet by se měl postupně zvyšovat. Dosavadní geografické rozložení není ideální. Nový model, podle něhož budou vznikat nové STK, se bude řídit počtem registrovaných vozidel v okrese i délkou kontrol, aby lidé nemuseli na STK trávit celý den. „Kde je velká poptávka, může vzniknout nová stanice,“ dodává Kolovratník.

Ministerská novela, která doputuje do Sněmovny až po schválení vládou, navíc počítá s tím, že byznys otevře podnikatelským skupinám, kterým je dosud zapovězen. Podle zákona nesmí být STK spojená ekonomicky s výrobou, prodejem či opravou vozidel. Nově tento požadavek bude platit jen u servisních techniků.

V budoucnu tak budou mít například autosalony pod sebou stanice technické kontroly. Stát věří, že se tím kvalita kontrol nezhorší.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.