Poté, co se mlékárně podařilo stroji na točenou zmrzlinu s modročerveným logem Česká zmrzlina z Opočna pokrýt prakticky celé území Česka, se zaměřuje na export.

Poté, co se mlékárně podařilo stroji na točenou zmrzlinu s modročerveným logem Česká zmrzlina z Opočna pokrýt prakticky celé území Česka, se zaměřuje na export. | foto: SXC

Zmrzlina z Opočna je k mání v Asii. Ráda by se podívala i do Číny

  • 70
Cukrárny, koupaliště i stánky u silnic začala se startem sezony zavážet opočenská mlékárna Bohemilk svou směsí pro výrobu tradiční točené zmrzliny. Některé se nacházejí i v tisíce kilometrů vzdáleném Bangkoku.

„Zatím vyvážíme jen do několika zemí v malých objemech. Pracujeme ale na tom, abychom zmrzlinu exportovali do celého světa,“ říká obchodní ředitel Bohemilku Pavel Plšek o plánech firmy, která v současnosti dodává své produkty zhruba na dva tisíce prodejních míst.

Zmrzlina se v opočenské mlékárně vyrábí už od roku 1956. Poté, co se mlékárně podařilo stroji na točenou zmrzlinu s modročerveným logem Česká zmrzlina z Opočna pokrýt prakticky celé území Česka, se zaměřuje na export.

Kromě thajské metropole Bohemilk prorazil do Vietnamu, Bosny a Hercegoviny a do Chorvatska, kde tráví dovolenou většina Čechů.

Podle Plška poptávka po točené zmrzlině v Česku roste a stejný vývoj očekává i v zahraničních turistických destinacích. „Pokud tady něco funguje desítky let, myslím, že to je dostatečný důvod zkusit to i jinde,“ vysvětluje.

Prášková zmrzlina pro Čínu

Práškové zmrzlinové směsi se dopravují přes půl zeměkoule jako jakákoliv jiná potravina. Žádné speciální požadavky neexistují. I proto chce Bohemilk – stejně jako jiné tuzemské firmy – využít současných dobrých vztahů mezi Českem a Čínou. Plšek ji dokonce označuje za vysněný trh.

Čína je velmi lákavým regionem i pro další tuzemské výrobce potravin. Prosadit se tam nyní pokouší se svou řadou dětské výživy třeba výrobce balených potravin Hamé, uchytit se podařilo výrobci medovníků Marlenka, některým vinařům a pivovarům. Pivovar Lobkowicz čínská skupina CEFC dokonce částečně vlastní.

Nejde přitom jen o více než miliardu potenciálních zákazníků, kteří dělají z Číny pro potravináře jeden z nejatraktivnějších exportních trhů. Po sérii potravinových skandálů Číňané domácím produktům nevěří a o to více vyhledávají kvalitní evropské produkty, za něž jsou ochotni si také řádně připlatit.

Podle obchodního ředitele Pavla Plška nebude nijak jednoduché se s točenou zmrzlinou do Číny dostat. Bohemilk však sází na zkušenosti mateřské skupiny Interlacto, kterou vlastní Oldřich Gojiš a jeho syn Ondřej.

Mateřská společnost Interlacto se na zahraniční obchod dlouhodobě specializuje. Do této skupiny spolu s Bohemilkem spadá také Mlékárna Olešnice a jihlavská společnost Moravia Lacto.