Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Značku Prim si nárokují dvě firmy. Jedna hodinky vyrábí, druhá dováží

  4:04aktualizováno  4:04
Spor o jednu z nejznámějších českých značek se přiostřuje. Soudy a úřady čeká další vlna jednání o tom, kdo má v Česku nárok používat značku Prim. Zatím se totiž objevuje na hodinkách dvou výrobců: Elton hodinářské, kde se hodinky vyrábějí už šedesát let, a MPM-Quality. Ta ochrannou známku získala v roce 2001.
Hodinářská bitva o „primky“ se naplno rozjela. Ilustrační foto

Hodinářská bitva o „primky“ se naplno rozjela. Ilustrační foto | foto:  Michal Sváček, MAFRA

"Elton si v privatizaci dostatečně neošetřil ochranné známky," připouští šéf Eltonu Jiří Helikar.

MPM-Quality, která hodinky hlavně dováží, získala značku od bývalé Chronotechny, dříve součásti Eltonu. Značku Prim vlastní oni, Elton má u evropského patentového úřadu značku Prim Manufacture 1949. A v tom je jádro sporu.

Obě totiž vyrábějí náramkové hodinky a obě usilují o výhradní nárok na značku. Zatímco Elton jde cestou drahých a exkluzivních hodinek, MPM je z větší části dováží a nabízí je většinou za výrazně nižší ceny.

Nosí prezident falzifikát?

Firmy v boji už začínají používat i hodně známá jména. Třeba Václava Klause. "Podle našeho názoru pan prezident ani netuší, že nosí na ruce falzifikát, pokud tedy hodinky od Eltonu nosí," řekl Petr Hanko, jednatel společnosti MPM-Quality. S tím by ale zástupci Eltonu nesouhlasili.

Značka Prim je historicky spjatá s Novým Městem nad Metují, kde je Elton vyrábí. "Není zneužití to, že někdo něco získá právní kličkou a pak zadává práci do Asie?" útočí na MPM-Quality šéf Eltonu Jiří Helikar.

Elton hodinářská prohrála u vrchního soudu před několika dny spor, který měl MPM-Quality zakázat používat tuto značku. U Úřadu průmyslového vlastnictví běží žádost Eltonu o výmaz známek MPM-Quality. Úřad v první instanci žádost zamítl, teď probíhá rozklad.

MPM-Quality chce pro své hodinky získat i značku Czech Made, ačkoliv většinu zboží dováží. "Nepochybujeme o tom, že tuto značku získáme, vyrábíme z kvalitních komponentů a naše hodinky mají v zemích, kde působíme, více než velmi dobrou pověst," tvrdí Hanko.

Značku Czech Made už dnes mohou získat i firmy, které u nás zboží nevyrábějí. Stačí totiž, aby splnily nárok na kvalitu výrobku a přihlásila je v Česku registrovaná firma. "Musí to být výrobce, ne jen dovozce," říká výkonný ředitel Sdružení pro Cenu České republiky za jakost Jaroslav Prachař.

Obě firmy ve sporu mají rozdílné zaměření. MPM-Quality se zaměřuje hlavně na masovější typ hodinek, Elton jde cestou drahých hodinek na zakázku. Elton má obrat kolem 30 milionů, MPM-Quality zhruba pětinásobný.

"Krizi necítíme," říká Helikar. Firma začíná letos s podporou evropských fondů vyrábět mechanické strojky, které dodává i řadě světoznámých značek. Elton navíc koupil společnost H+H hodinářská, která vyrábí hodiny.

Letos by se tak měl obrat Eltonu dostat na dvojnásobek loňského roku. I Elton chce letos přijít na trh s "levnější" modelovou řadou kvartzových hodinek v ceně mezi třemi až šesti tisíci korun. "Zatím řešíme název," dodal.

Růst chce letos i MPM-Quality. Firma hodlá investovat 60 milionů do nových prostor.

MPM-Quality

Odhad hospodaření v roce 2008

Obrat – 140–150 milionů korun
Zisk firma neuvedla
Podnik prodal zhruba 100 tisíc hodinek

ELTON hodinářská

Hospodaření v roce 2008

Obrat – 28,5 milionu Kč
Zisk – 150 tisíc Kč
Firma vyrobila 3 800 hodinek, z toho 1 300 mechanických





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.