Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec předražených značek. Stát novou smlouvou ušetří 30 milionů ročně

  16:45aktualizováno  16:45
Na třetí pokus se podařilo ministerstvu dopravy vysoutěžit nového dodavatele registračních značek. Přinese velké úspory. Po letech tak končí zdánlivě nekonečná smlouva s firmou Hicon, která značky vyráběla pro stát i s padesátiprocentní marží.

Pro Hicon jsou dopravní značky mimořádně lukrativní byznys. Smlouva byla podepsána v roce 2002 ještě za dob vlády tehdejšího premiéra Miloše Zemana, kdy resort dopravy vedl Jaromír Schling. Kontrakt na 12 milionů značek za 2,3 miliardy korun nemá ve světě obdoby. | foto: koláž iDNES.cz

Ministerstvo dopravy ve středu podepsalo smlouvu na dodávku značek s firmou SPM - Security Paper Mill, která patří do skupiny Delta Capital Michala Brody.

Průměrná cena značky vychází na 45 korun oproti nynějším 77 korunám. Za čtyři roky trvání kontraktu tak stát může ušetřit přes 120 milionů korun.

Česko je rekordmanem v utrácení za značky. Přeplatilo miliardu

Ministerstvo dopravy smlouvu podepsalo krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl návrh na předběžné opatření, které by mu zakázalo nový kontrakt uzavřít. Podala ho společnost Hicon, která dosud značky dodává a do tendru se ani nepřihlásila.

Stát se pokoušel zrušit smlouvu s Hiconem několik let. Dvě předchozí soutěže skončily fiaskem. Ministr dopravy Dan Ťok nakonec najal kvůli zakázce jako poradce Zbyňka Pařízka z firmy Bamaz, který dlouhodobě kontrakt s Hiconem napadal. Nakonec se podařilo zakázku vysoutěžit: do tendru přišly čtyři nabídky, nabídka SPM byla o zhruba desetinu nižší než od ostatních.

„Podpisem smlouvy začíná nová éra pro státní rozpočet a českého řidiče. Bylo vybráno řešení, které výrazně zlevňuje registrační značky pro český stát,“ řekl Zdeněk Kůstka, šéf SPM - Security Paper Mill.

Chytré značky umí i komunikovat

SPM chce začít dodávat značky do tří měsíců. Firma současně oznámila, že vyvíjí značky, které by měly umět komunikovat s jinými zařízeními, například pro kontrolu majitele auta policii nebo parkovací systémy.

Výměna malé značky za 80 tisíc. Registr ukázal, jak utrácejí silničáři

SPM má zajímavou minulost z pohledu vlastníka: jedná se o někdejší firmu Neograph napojenou na dodávku jízdenek do pražského dopravního podniku, která je spojována s lobbistou Ivo Rittigem. Michal Broda současně zaměstnává i expremiéra Petra Nečase pro aktivity v zahraničí. „Zmiňování spolupracovníků a kolegů, kteří podporují rozvoj skupiny a jejích společností v zahraničí, považujeme (bez znalosti věci) za nefér,“ uvedla firma ve svém prohlášení.

Nevýhodná smlouva z doby Zemanovy vlády

Hicon vyrábí pro stát značky od konce devadesátých let, současná smlouva platí od roku 2002. Smlouva byla podepsána ještě za dob vlády tehdejšího premiéra Miloše Zemana, kdy resort dopravy vedl Jaromír Schling. Kontrakt na 12 milionů značek za 2,3 miliardy korun nemá ve světě obdoby. Nejen počtem značek, ale i fakturovanou cenou. Vysoký počet značek způsobil, že stát nemohl smlouvu vypovědět, i když věděl, že je předražená.

Pro Hicon jsou registrační značky mimořádně lukrativní byznys. Teprve na začátku letošního roku dal do sbírky listin výsledky za minulé roky, které ukazují, že firma má z každé koruny tržeb přes šedesát haléřů zisku. Například v roce 2013 firma dosáhla tržeb 167,6 milionu korun a zisku před zdaněním 106,5 milionu. Z každé koruny tržeb tak firma měla 63 haléřů.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.