Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto) | foto: Reuters

Nejen dálnice. Německo plánuje od roku 2016 zpoplatnit všechny cesty

  • 414
Zahraniční řidiči osobních aut by měli od roku 2016 platit za využívání všech německých silnic. Roční známka by měla stát průměrně 88 eur, tedy kolem 2 400 korun. Konkrétní cena se bude lišit podle stáří vozu a objemu motoru. Na tiskové konferenci v Berlíně to v pondělí řekl ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Podle něj přinese zpoplatnění silnic německému rozpočtu 2,5 miliardy eur (68,5 miliardy korun) za čtyřleté volební období. Poplatky by se citelně dotkly i řidičů z Česka; Německo a ČR mají vzájemně nejdelší, asi 800kilometrovou hranici.

Platit by se tedy mělo na všech silnicích, aby se podle ministra řidiči nesnažili vyhýbat zpoplatněným úsekům dálnic a rychlostních silnic a nezatěžovali silnice nižších tříd, které nejsou připravené na hustou dopravu. Při přípravě příslušného zákona chce Dobrindt spolupracovat s Evropskou komisí. Ta dříve kritizovala návrhy na zpoplatnění německých dálnic pro cizince, považovala je za diskriminační.

Německý ministr dopravy Alexandr Dobrindt na pondělní tiskové konferenci, při níž představil návrh na zpoplatnění německých silnic a dálnic (7. července 2014)

„Navrhuji model infrastrukturního poplatku za užívání německé silniční sítě, který budou odvádět všichni uživatelé,“ řekl Dobrindt. Pro německé řidiče zavedení poplatku žádnou platbu navíc znamenat nebude. Podle Dobrindtova návrhu by se jim měla o cenu silniční známky snížit výše daně z vlastnictví motorového vozidla. Němečtí motoristé by také známku měli dostávat při registrování vozu, v dalších letech by jim měla automaticky chodit poštou.

Zahraniční řidiči by podle Dobrindta měli mít možnost objednat si známku přes internet nebo ji koupit na čerpacích stanicích. K dispozici by jim měla být také desetidenní či dvouměsíční známka s pevnou cenou, jejíž výši zatím neupřesnil. Cena roční známky by byla proměnlivá a závisela by na tom, jakou ekologickou zátěž provoz auta představuje. Dražší by byly známky pro starší vozy a pro auta s větším objemem motoru.

Podle Dobrindta znamená zpoplatnění německých silnic narovnání nespravedlnosti vůči německým řidičům. „Ročně se na německých silnicích uskuteční kolem 170 milionů jizd vozidel, která patří zahraničním majitelům. Tito uživatelé by se také měli podílet na investicích do silniční infrastruktury,“ řekl ministr. Dosud v Německu platila mýtné na dálnicích pouze nákladní auta, pro osobní vozy bylo jejich užívání zdarma. Němečtí řidiči však musí platit daň z vlastnictví motorového vozidla.

Země za zpoplatnění silnic čelí silné kritice

Evropská komise v minulosti kritizovala Dobrindtův záměr zpoplatnit německé dálnice výhradně pro zahraniční řidiče. Ministr nyní uvedl, že jeho současný plán evropský zákaz diskriminace neporušuje. Zároveň uvedl, že chce při vytváření přesného znění zákona s komisí úzce spolupracovat.

Dobrindtův plán obratem kritizovalo Rakousko. „Vláda podnikne veškeré právní kroky, aby zabránila této diskriminaci rakouských řidičů,“ řekla rádiu ORF rakouská ministryně dopravy Doris Buresová. V první řadě se podle ní Vídeň obrátí na Evropskou komisi s požadavkem, aby německé plány zastavila.

Proti chystaným platbám protestuje i Nizozemsko sousedící s Německem. „Poplatek má obzvláště nepříznivé dopady na nizozemské řidiče, především v pohraničí,“ uvedla nizozemská ministryně pro infrastrukturu Melanie van Haegenová. Dodala, že je zklamána z toho, že Dobrindt nevzal v úvahu dřívější nizozemské výhrady. Van Haegenová se nyní chce obrátit na eurokomisaře pro dopravu Siima Kallase, aby prověřil, zda chystané německé opatření je ve shodě s unijním právem.

Kritika zaznívá také z Německa. Podle autoklubu ADAC je Dobrindtův plán nespravedlivý vůči zahraničním řidičům a mohlo by se to obrátit proti Němcům, kteří jezdí do zahraničí. „Hosté na německých dálnicích nám za to nejen srdečně poděkují, ale zcela jistě se nám za to i pomstí,“ řekl deníku Welt předseda ACE Stefan Heimlich.

O zpoplatnění německých dálnic pro zahraniční osobní auta se v Německu mluví už od roku 2011. Záměr prosazuje zejména bavorská Křesťanskosociální unie, jejímž členem je i Dobrindt a která při povolebních vyjednáváních dokázala zakotvit tento požadavek do koaliční smlouvy nové vlády kancléřky Angely Merkelové. Konkrétní návrh zákona ale stále není k dispozici. Dobrindt přitom ještě letos v březnu sliboval, že plné znění zákona předloží do vlády před začátkem parlamentních prázdnin, které začínají tento pátek.

,