Polské dráhy paralyzovala sněhová kalamita a nový jízdní řád. Ilustrační foto

Polské dráhy paralyzovala sněhová kalamita a nový jízdní řád. Ilustrační foto

Zpožděné a netopící vlaky připravily šéfy polských drah o prémie

  • 17
Několikahodinová zpoždění vlaků, zima ve vagonech, nedostatek informací o provozu na železnici a chyby v novém jízdním řádu budou stát šéfy společností patřících pod polské dráhy roční prémie. Tamní ministerstvo infrastruktury tímto krokem reagovalo na problémy, které měla trojice společností patřících do skupiny Polských drah (PKP).

Bezútěšná situace panuje na polských kolejích od neděle. Cestující na své spoje čekají i několik hodin, aniž by měli jakékoli informace, a na většině polských nádraží je zmatek. Může za to zavedení nových jízdních řádů, které jsou plné chyb, i sněhová kalamita, s níž se železničáři nedokáží vypořádat. Webové stránky polských drah jsou přetížené a nápor zmatených zákazníků nezvládají ani infolinky.

Vlaky často neodjíždějí z nástupiště uvedeném v jízdním řádu, přijedou pozdě, nebo odjedou dříve, než by měly. "Přišla jsem čtvrt hodiny před plánovaným odjezdem vlaku, ale ukázalo se, že už je deset minut pryč," postěžovala si deníku Gazeta Prawna jedna z cestujících na nádraží v Poznani.

Podobné situace v Polsku denně zažívají i desítky dalších cestujících. Například na nádraží v Katovicích mate zákazníky polských drah informace v jízdním řádu, podle které mají některé spoje odjíždět z pátého nástupiště. Takové nástupiště totiž v Katovicích vůbec není.

Místenka na chodbě

Problémy jsou i s rezervačním systémem. "Koupil jsem si místo v první třídě z Vratislavi do Varšavy, ale zjistil jsem, že sedadlo s takovým číslem ve vagonu není," popsal svůj zážitek cestující, který pětihodinovou cestu nakonec musel prostát na chodbě.

Poláci si navíc stěžují, že ve vlacích často nefunguje topení a okna dostatečně netěsní. Své o tom vědí lidé, kteří před několika dny cestovali z Varšavy do Poznaně. Cesta, která normálně trvá okolo tří hodin, se kvůli poruše vlaku protáhla na sedm a půl. Vagony, kterým nefungovalo topení, několik hodin stály ve tmě uprostřed polí. "Vřískot dětí, pláč, takový malý horor," zhodnotil jízdu vlakem jeden z pasažérů.

Krok ministra infrastruktury Cezary Grabarczyka tak pro cestující může být alespoň částečnou satisfakcí. Tři ředitelé a jejich zástupci přijdou o roční odměny v řádu několika desítek tisíc zlotých (stovek tisíc korun). Podle polských médií však takový trest do budoucna sotva co změní.

"Polské dráhy jsou nereformovatelnou organizací, kde se nějaké změny dějí buď velmi pomalu, nebo vůbec," tvrdí Adam Grzeszak z polského týdeníku Polityka.  Stát, který je vlastníkem PKP, si s touto společností podle něho neví rady.

,