Šéf zkrachovalých aerolinek SkyEurope Nick Manoudakis.

Šéf zkrachovalých aerolinek SkyEurope Nick Manoudakis. - Nick Manoudakis. | foto: SkyEurope

Zpoždění výplat piloty nestresuje, tvrdí vedení SkyEurope

  • 28
Slovenské aerolinie SkyEurope lapají po dechu. Nízkonákladovému dopravci chybí téměř miliarda korun, opouštějí ho klienti i obchodní partneři a od včerejška je navíc v bankrotové ochraně. Co bude dál? Na to odpovídal v on-line rozhovoru finanční ředitel SkyEurope Nick Manoudakis a mluvčí Tomáš Kika.

SkyEurope se v pondělí přiblížily o další krok ke svému konci. Soud na zadluženou leteckou společnost vyhlásil ochranu před věřiteli. Firma, která jakýsi "předstupeň bankrotu" iniciovala, to nicméně vnímá jako cestu ke své záchraně. Doufá, že se restrukturalizuje a najde pro sebe kupce. - více čtěte Levné aerolinky SkyEurope skončily v bankrotové ochraně

Čtenáře především zajímalo, zda je bezpečné kupovat v současné době letenky SkyEurope. "Samozřejmě, nevidíme důvod, proč ne. Naše lety provozujeme v souladu s platným letovým řádem a neplánujeme rušení žádných letů," řekl mluvčí Tomáš Kika. Pro lepší zabezpečení investice do letenky doporučil nakupovat  přes kreditní kartu.

Aerolinky od roku 2002, kdy vznikly, nevykázaly zisk. Hosté iDNES.cz neodpověděli čtenářům na otázky, jak mohla firma tak dlouho existovat. "Současnou situaci jsme čekali, více než rok jsme se snažili přivést investora. Bohužel se to vzhledem k horší ekonomické situaci nepodařilo," odpověděl finanční ředitel Nick Manoudakis na dotaz, zda nebylo možné vývoj lépe odhadnout.

Soudní bankrotová ochrana na Slovensku může trvat až devět a půl měsíce, SkyEurope ale chtějí vyjít z bankrotové ochrany co nejdříve.

ON-LINE

Odpovědi zástupců SkyEurope čtěte zde

Společnost kolem sebe za sedm let nahromadila dluhy ve výši třicet dva milionů eur (855 milionu korun) a šéf letecké společnosti Jason Bitter nedávno řekl, že neví, zda firma přežije letošní rok. Aerolinky nutně potřebují alespoň dvacet milionů eur a hrozí jim žaloby od dodavatelů i zaměstnanců.

K dlouhodobým problémům se loni přidala finanční krize - extrémně drahý benzin a klesající zájem o létání. V Praze, kde mají SkyEurope svou nejdůležitější základnu (další jsou ve Vídni a Bratislavě) se letadla plní přibližně ze tří čtvrtin.

Hosté také odpovídali na otázku, zda piloti, kterým společnost řádně neplatí, pracují ve stresu. "V naší společnosti pracují vysoce profesionální a zodpovědní zaměstnanci," řekl mluvčí Kika.

Důvody k optimismu?

SkyEurope postupně ztrácí důvěru nejen klientů, ale i obchodních partnerů. CK Fischer a Senator Travel s aerolinkami letos v březnu ukončili spolupráci. Někteří dodavatelé přestali přijímat platby fakturami a vyžadují hotovost. Kapitálu má však letecký dopravce jako šafránu.

Dvojka mezi nízkonákladovými dopravci v Praze má už jen sedm letadel z původních patnácti. O nové stroje firma přišla a nyní používá až dvacet let staré boeingy. I tak SkyEurope letos šetří. Důvody k optimismu vidí firma například v levnější ropě a snížení provozní ztráty v prvním kvartále o 41 procent.

Tomáš KikaDalší prostředky SkyEurope plynou z dodatečných příjmů, například z prodeje občerstvení nebo zpoplatnění zavazadel. Společnost také tvrdí, že už čtyři měsíce za sebou stoupá obsazenost letadel.