"Pokud nebude tolik letadel, je logické, že se zmenšuje i riziko zpožďování," říká mluvčí Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma.
I když letos ještě bude počet letadel, která odbaví zaměstnanci ŘLP, vyšší než loni, na příští rok očekává generální ředitel Jan Klas nulový růst. "Prognóza pro celou Evropu je záporná, my čekáme nulu," řekl MF DNES Klas.
Stejná čísla jako letos čeká i Letiště Praha. Recese v letectví je podle Klase patrná už nyní, i když strojů na české obloze ještě přibývá. "Roste podíl menších a lehčích letadel pro méně cestujících," vysvětlil Klas.
Podle statistik po českém nebi v létě přelétlo o 6,3 procenta letadel více než loni a na ruzyňském letišti jich za toto období odbavili o 4,6 procenta více. Například v červenci tak přes Česko přelétlo v průměru 2252 letadel denně.
Nárůst přeletů si vysvětluje Klas hlavně nedostatečnou kapacitou v okolních zemích. Podle něj může ještě české nebe zvládnout zhruba o třicet procent vyšší dopravu, ale například v Praze je už provoz v některých částech dne a roku na maximu.
Na přeletech je znát i měnící se struktura letů přes Česko: přibývá hlavně dálkových letů mezi Evropou a Asií. Pro letecké společnosti bude přelet Česka od začátku roku zhruba odvě procenta dražší.
Výrazněji naopak zlevní přibližovací poplatky pro přistání na tuzemských letištích – o šest procent. ŘLP si nemůže výši poplatků určovat, jak se mu zachce. Jejich výši musí obhájit před dopravci. "Část zisku se musí rozpustit ve snížení poplatků," dodal Klas.
Díky letošnímu zvýšení zisku, který přesáhne dvě stě milionů korun, se dočkají dopravci dalšího zlevnění zřejmě v roce 2010.
Nízké poplatky jako lákadlo
Nižší poplatky by mohly motivovat dopravce k tomu, aby do Prahy létali více. K tomu chce přispět i Letiště Praha. Podle mluvčí firmy Evy Krejčí například dopravci, kteří zvýší počet spojů do jednoho města, dostanou slevu na taxách padesát procent (nyní 25 %).
Letiště navíc vyjde vstříc svými pobídkovými akcemi Českým aeroliniím. Do programu slev na dálkové lety zahrne i nové spoje zalétávané letouny Airbus 319 nebo 320, které slouží hlavně k dopravě na kratší vzdálenosti.
V praxi to znamená, že letecká společnost bude na pravidelných letech získávat v prvních třech letech 95procentní slevu na novou destinaci.
Cestující však nižší poplatky zřejmě na cenách letenek příliš nepocítí. Přibližovací poplatky tvoří jen zlomek všech nákladů leteckých společností.
"Z průměrné ceny naší letenky tvoří tyto poplatky kolem tří procent," říká mluvčí SkyEurope Tomáš Kika.