"Naše víceznačková skupina má technologické znalosti, potřebné finanční zázemí a správný tým. Proto jsme se zařadili v roce 2010 do rychlého pruhu a tam hodláme zůstat i letos," řekl při prezentaci výsledků šéf koncernu Martin Winterkorn.
Peněz na expanzi má koncern skutečně dostatek: firma má podle své rozvahy přes 35 miliard eur nerozděleného zisku. Winterkorn oznámil, že letos firma počítá s přidáním směn.
Automobilka prodala přes sedm milionů aut, o třináct procent více než před rokem. Svůj odstup za první Toyotou a druhým General Motors tak koncern ještě více snížil. Už teď je Volkswagen s největší pravděpodobností automobilkou s největšími zisky: Toyota sice ještě nezveřejnila výsledky za celý finanční rok, ale pravděpodobně bude její zisk menší.
Německý koncern ve čtvrtek ohlásil nejen rekordní zisky, ale i velmi ambiciózní plány na další měsíce a roky. Už dříve ohlásil, že se chce stát největším výrobcem aut na světě. Hodlá k tomu využít nejen své současné portfolio značek. Winterkorn potvrdil, že VW počítá se spojením s Porsche, kde už automobilka drží 49 procent.
Volkswagen v Porsche navýší kapitál. Podle Winterkorna fúzi ještě brání daňové a právní překážky, ale ty podle něj nejsou závažné a nepřekonatelné. Už dříve se mluvilo i o spojení s japonskou Suzuki. Námluvy se však zpomalily. Podle Winterkorna čelí problémům kvůli "kulturním rozdílům". VW má v Suzuki pětinový podíl, chce s ní spolupracovat hlavně v Indii.
Česká část Volkswagenu, automobilka Škoda Auto, loni rovněž výrazně zlepšila svou výkonnost. Ziskovost v eurech stoupla na více než dvojnásobek, firma vytvořila provozní zisk přes 11 miliard korun. Přesná čísla o svém hospodaření představí Škoda Auto příští týden, ale už teď je jasné, že zaměstnanci dostanou v rámci bonusu více peněz ze zisku než loni.
V rámci koncernu vytváří Škoda největší zisk po Audi, Volkswagenu a Scanii. Prodělek má koncern stále z produkce seatů a také luxusní značky Bentley. Seat se má dostat do zisku v roce 2013, koncern plánuje i jeho vstup do Číny, kde dosud chybí.
Dokonalým strojem na zisky je v koncernu především Audi: 1,143 milionu prodaných aut vytvořilo firmě zisk přes tři miliardy eur, firma má z každého prodaného vozu vozu zisk téměř tři tisíce eur. Jen pro srovnání: Škodovka má ziskovost na každé auto zhruba třikrát nižší.
Půjde část škodováků do Prahy?
Škodu čekají další změny. Vedení firmy se snaží protlačit osmnáctisměnný model, což v praxi znamená přijetí dalších stovek lidí a výrobu o tři směny týdně navíc oproti současnému modelu. Záleží na dohodě s odboráři.
Kolektivní vyjednávání zatím zadrhává především na výši platů. "Po veřejných prohlášeních předsedy představenstva o růstu výroby jsou očekávání zaměstnanců vysoká i v oblasti platů," říká šéf odborářů Jaroslav Povšík.
Kolektivní vyjednávání komplikují i plány automobilky na přesun části zaměstnanců z Mladé Boleslavi do Prahy. Má jít především o lidi z prodeje a marketingu. Firma oficiálně plány nekomentovala. Informace MF DNES o plánech na přesun potvrdil šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík. "Zarazili jsme to, budeme o tom dál jednat," řekl Povšík. Automobilka podle něj přesun vysvětlovala snahou o internacionalizaci značky a zvýšením prestiže. Kolika lidí by se přesuny týkaly, neuvedl.
V Praze už Škoda Auto má prostory na Smetanově nábřeží, ty však působí jen jako reprezentativní a využívá je jen představenstvo.