Příkladem je roční režijka, za kterou zaměstnanci Českých drah (včetně těch v důchodu), jejich rodinní příslušníci, někteří pracovníci Správy železniční dopravní cesty, Drážního úřadu a ministerstva dopravy platí 250 korun. Dohromady asi 200 tisíc lidí. Roční jízdenka stejného rozsahu běžně stojí 22 tisíc korun.
Nyní by zaměstnavatel měl platit daň z tržní ceny, tedy z 22 tisíc. "Čekáme, jak to dopadne, jestli se změní zákon. Nové režijky nyní nevydáváme, a na přechodnou dobu tak zaměstnancům platí režijky z loňského roku 2009," říká Ondřej Kubala, mluvčí Českých drah.
Podle lidí z oboru je to hodně výrazný benefit, srovnáme-li jej se zvyklostmi jinde v Evropě.
Odboráři: Neustoupíme
Například v Německu sice mají zaměstnanci státních drah také nárok na výhodnou režijku, ale zaplatí za ni asi 500 eur. Tržní cena celoroční jízdenky je v Německu 3 800 eur.
V Británii, kde jsou dráhy z větší části soukromé, mají zaměstnanci nárok na bezplatnou dopravu v rámci společnosti, u které pracují. U konkurentů pak mají slevu 75 procent z nejdražšího tarifu.
"Z mého pohledu jsou v Česku režijky hodně levné a přijde mi logické je zdanit, nehledě na to, že se zase tolik nevyužívají," myslí si například Jan Paroubek, ředitel pro železniční dopravu Student Agency. Ani případné zdražení režijek zatím nechce nikdo komentovat.
Avšak odboráři mají jasno. "Nejsme ochotni jednat o zdražení režijek. Jde nám o princip celého zdanění benefitů, režijky jsou jen část. Je to cesta k dalšímu sociálnímu napětí," říká Jaroslav Pejša, předseda Odborového sdružení železničářů.
"Myslím si, že nový zákon o DPH je špatný, když nechám svého strojvedoucího přespat v nějaké cimře, ale zákon určí, že cena obvyklá je cena hotelu, a já tu cenu budu muset zdanit, tak je to tragédie," myslí si Jan Šatava, majitel soukromé Jindřichohradecké místní dráhy.