Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři společnosti. Vypravují linky Pendolino (CD), Regiojet (Student Agency) a Leo Express. | foto: Petr Topič, MAFRA

Slováci vzdali spolupráci s Leo Express, linku do Košic si zajistí sám

  • 119
Plány soukromého železničního dopravce Leo Express na to, že bude vozit pasažéry na Slovensko s tamním partnerem, padly. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) s ním nebude od začátku příštího jízdního řádu oproti původním plánům spolupracovat na lince mezi Prahou a Košicemi.

"Minulý týden jsme zastavili práce na projektu společného vlaku," řekl MF DNES Pavol Gábor, předseda představenstva ZSSK. Blíže se k důvodům nechtěl vyjadřovat, potvrdil ale, že návrh na konec spolupráce vzešel z jejich strany. 

Pro Leo Express jde v jejich plánech o komplikaci: na slovenském partnerovi nechala zajištění dopravní cesty na Slovensku pro společný projekt, odstoupením ZSSK tak přišla firma o jistotu, že se v jízdním řádu najde pro jejich vlaky místo. 

Během pátku pak šéf ZSSK podmínky dohody s českou firmou upřesnil. "Máme džentlmenskou dohodu, že jestliže nedojde na trase Praha – Košice ke společnému projektu ZSSK a Leo Express, o kterém jsme s našimi českými partnery několik měsíců intenzivně jednali, zřekneme se tras na slovenském území ve prospěch společnosti Leo Express. Jde o trasy, o které jsme požádali našim jménem na ŽSR v rámci společné žádosti o celou trasu Praha – Košice v rámci přípravy projektu," vysvětlil Gábor.

Leoš Novotný s linkou do Košic dále počítá

Majitel Leo Express Leoš Novotný tvrdí, že o komplikaci nejde. "Počítáme s tím, že kapacitu objednanou ZSSK převezmeme. Plán jezdit na Slovensko trvá," řekl Novotný. Podle něj se změní jen to, že budou jezdit sami bez spolupráce se slovenským dopravcem. 

S vlaky mezi Prahou a Košicemi přitom počítá návrh jízdního řádu a objednaná kapacita na české straně. Podle návrhu má Leo Express od prosince jezdit mezi Prahou a Košicemi dvakrát denně. Dva páry vlaků nebudou na rozdíl od jiných spojů zastavovat v Přerově, nově ale do návrhu Leo Express po roční pauze přidává zastavování v Pardubicích. Počítá i s tím, že namísto současného jednoho vlaku denně na Slovácku bude jezdit dvakrát denně do Starého Města u Uherského Hradiště. 

Do Košic z Prahy dosud přes den jezdí pouze jeden vlak Košičan, od prosince má teoreticky jezdit až pět vlaků. Přímé vlaky chystá také RegioJet (dvakrát denně). Ubudou naopak noční spoje: ze tří nočních přímých vlaků budou dva.