Regulované jízdné pokrývá svým výnosem okolo pěti miliard korun pouze necelých 30 procent celkových nákladů na tuto činnost. Dalších 6,6 miliardy korun uhradí neinvestiční provozní dotace od státu.
Zbytek musí podnik financovat ziskovou nákladní dopravou a úspornými opatřeními včetně omezování oprav a údržby vozidel. Letošní státní dotace je o 700 milionů Kč nižší než v loňském roce.
Pro rok 2001 by měla klesnout na 5,7 miliardy korun. Od příštího roku nebude celou dotaci rozdělovat ministerstvo dopravy ze své rozpočtové kapitoly.
Část z ní dostanou okresní úřady, které samy rozhodnout o rozsahu dopravní obslužnosti objednávkou u ČD. To je podobný systém, který již několik let funguje v linkové autobusové dopravě.
Prostředky na opravy a údržbu železničních tratí od letošního podzimu poskytuje Státní fond dopravní infrastruktury, který pro příští rok počítá pro železnici s částkou necelých devět miliard korun.
Vedení drah ale postrádá v neinvestičních prostředcích dvě až tři miliardy korun. Generální ředitel Dalibor Zelený nevyloučil omezování rozsahu osobní dopravy až o desítky procent a podle předsedy správní rady Miroslava Kapouna je možné, že nebude začátkem roku na mzdy.
Kumulovaná ztráta podniku narůstá od roku 1993, kdy byly dráhy kompletně zbaveny dluhů. Na konci loňského roku dosáhla ztráta ČD zhruba 26 miliard korun.