Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Ztrátové České dráhy mají zaplatit rekordní pokutu čtvrt miliardy

  • 69
České dráhy mají problém. Mají zaplatit 250 milionů za zneužití dominance na trhu nákladní dopravy. Rozhodl tak antimonopolní úřad. Státní podnik teď vynakládá miliony korun na právníky, kteří mají spor uhasit. Pokud by ztrátové dráhy měly obří sumu uhradit, ovlivní to jejich hospodaření.

Potvrzení pokuty by mělo zásadní dopad na hospodaření Českých drah, uvedl na tiskové konferenci generální ředitel státního podniku Petr Žaluda.

Pokud by podnik musel zaplatit, prohloubí se o tuto částku ztráta. Nyní Českým drahám chybějí asi tři miliardy. Náklady na právníky se zatím pohybovaly v řádech milionů korun a dráhy předpokládají, že další miliony ještě vydají.

Pokuta byla udělena na základě stížnosti konkurenta Českých drah, kterým je slovenská firma Šped-Trans Levice. Té zejména vadilo, že dráhy nabízely konkurenci velké slevy.

Stání podnik s pokutou nesouhlasí, přestože antimonopolní úřad ji snížil z původních 270 milionů na 254 milionů. - čtěte Českým drahám hrozí jedna z nejvyšších sankcí v historii

"Společnost České dráhy od 1. 1. 2003 do 30. 11. 2007 uplatňovala bez objektivně ospravedlnitelných důvodů vůči svým odběratelům rozdílné ceny za služby železniční nákladní dopravy u přeprav se srovnatelnými kalkulačními parametry a rovněž uplatňovala rozdílné výše marží," uvedl loni v červenci antimonopolní úřad.

Pokutu bude případně platit Cargo

ČD se rozhodnutí úřadu budou bránit soudní žalobou. "Není možné vytrhnout z celého dopravního trhu pouze železnici a tvrdit, že mají ČD monopol. V odvětví nákladní dopravy má ČD Cargo významné konkurenty, jako je kamionová doprava, která se na nákladním dopravním trhu podílí 75 procenty," argumentoval mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Dráhy tvrdí, že železnice má na veškeré nákladní dopravě podíl jen 22 procent.

Českým drahám také vadí, že by měly pokutu platit ze ztrátové osobní dopravy, a odvolávají se přitom na ČD Cargo. V jejich řadách se budou případně hledat lidé odpovědní za další navyšování ztrát.

Pokuta směřuje na České dráhy, protože spor pochází z roku 2004, kdy byla ještě nákladní doprava Cargo součástí Českých drah.

"Budeme žádat po dceřiné společnosti ČD Cargo, aby se aktivně zasadila o řádné vysvětlení problematiky příslušným orgánům a v případě, že soud přesto rozhodnutí ÚOHS potvrdí, aby tento závazek sama uhradila," uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.