Candy Plus mluví o oživení tradiční lahůdky už od loňského podzimu. "Na návratu žvýkačky Pedro usilovně pracujeme a stále platí, že ji chceme letos, doufáme že na podzim, vrátit na trh," říká Petra Blahůšková z obchodního oddělení Candy Plus.
Potravinářská firma si ochrannou známku Pedro koupila od švýcarské firmy Nestlé v polovině devadesátých let. Dnes vyrábí pod tímto názvem lízátka se žvýkačkou. "Lízátko se prodává samozřejmě hůř, než očekáváme, že se bude prodávat žvýkačka Pedro," říká k úspěšnosti prodeje zboží pod tradiční značkou Blahůšková.
O návrat socialistické dobrůtky však usiluje také IN Trading, která chce známou jahodovou žvýkačku dostat na pulty prodejen pod názvem Pedrino ve shodném termínu jako Candy Plus. "Měla by mít co nejpodobnější chuť, tvar i barvu, ale měla by být o něco měkčí než tradiční Pedro," říká většinový vlastník firmy Dušan Novák.
Kolik lidí slyší na tradiční značku, si jeho firma testuje od ledna, kdy vyrazila na trh s mátovými a jahodovými peřinkami balenými netradičně po šesti kusech. "Zpočátku se to moc neprodávalo, ale nyní se odbyt zvedl zhruba o polovinu a minulý týden jsme žvýkačky začali prodávat i na Slovensku," říká Novák.
"Pedrin jsme od března prodali asi 80 kusů. Kupují si je hlavně děti, asi proto, že je na nich dětská malůvka," říká vedoucí vinohradské prodejny Nova Jaroslav Žížala.
Novák doufá, že jeho firma do roka zaujme až čtyři procenta žvýkačkového trhu, kterému nyní zcela jednoznačně dominuje Wrigley se svými 86 procenty. "Wrigley je strašně velká konkurence, ale pokud tomu uděláme velkou podporu, naší žvýkačce věřím," dodává.
Podle odborníků je šance na návrat Pedra velká. Šéfové marketingu 250 velkých českých firem právě tuto značku na konci roku 2006 postavili na čtvrtou příčku mezi nejatraktivnější kandidáty na oživení.
"Pokud bude kampaň úspěšně cílit na Husákovy děti, je šance na její návrat vysoká," domnívá se Petr Miláček z mediální agentury PHD. Podle něho by pak Pedra mohla ukrojit až deset procent tuzemského trhu.
"Hodně ale záleží na marketingu, protože žvýkačky patří k impulznímu zboží, k jehož nákupu se lidé rozhodují, když ho vidí u kas," dodává.
Wrigley se však nových konkurentů neobává. "Prostor pro průnik další firmy je velmi omezený," domnívá se šéf marketingu žvýkačkového obra Wrigley Petr Bednář.
Podívejte se na socialistickou reklamu na žvýkačky Ping a Bajo
Sevak to nevzdává
O návrat totalitní žvýkačky Sevak se pokusí také firma Astrál, kterou Úřad průmyslového vlastnictví zapsal jako majitele značky před dvěma lety. Patří Daně Hermanové a Evě Skřítecké.
"Uvažujeme o znovuzavedení Sevaku na tuzemský trh. Je to ovšem záležitost dlouhodobá," napsala firma. Sevak byl výjimečný tím, že obsahoval takzvaný lyzát, který měl pomáhat při bolestech v krku. "Fungovalo to výborně," vzpomíná Jiří Kuba, který sbírá žvýkačky více než 45 let.
"Právě tím, že byl specifický, by mohl mít větší šanci prorazit, pokud by se prodával ve zdravotnictví jako výživový doplněk," domnívá se Miláček.
Bajo, které se vyrábělo zhruba tři roky, zatím nikdo oživit nechce. Nikdo si ani prozatím nezaregistroval Bajo jako ochrannou známku.