Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Sci-fi vlaky: česká firma chce na tratě vyslat spoje bez strojvůdce

Výrobce železniční zabezpečovací techniky AŽD Praha začal vyvíjet systém, který by na regionálních tratích nahradil strojvedoucí. První spoje chce v terénu vyzkoušet do tří let. Strojvůdci takový nápad považují za vtip.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Železnice není pásový dopravník. Vyžaduje v mnoha situacích originální reakci na zadání, nebo událost na trati. Takové věci roboti neumí a vedlo by to k tomu, že každá trochu nestandartní situace za nynějších podmínek banální se vyhrotí v kolaps.

0 2
možnosti

Takove argumentu jsou vzdy u zeleznice, ale u silnicni dopravy nikkoliv a pritom u silnic je to mnohem narocnejsi a uz se systemy testuji...

Zeleznice ma vyraznovu vyhodu v tom, ze ma danou drahu, tedy vite presne kde je stanice, presne delku trati, kazdou vyhybku, prejezd... mate vse na co muzete nainstalovat cidla a vlaky muze ridit dispecer, ono uz dnes je spousta veci automatizovanych, ...

U silnicni dopravy mate nekolik problemu, musite udrzet vozidlo na silnici a hlidat rozestupy i jizdu v pruzich vcetne cteni znacek, zastaveni temer kdekoliv, parkovani... to je neskutecne slozite a plne automatizovana auta nebudou jeste dlouho,...

0 0
možnosti

Dovedu si představit všechny potřebné technické podmínky a dovedu si představit, že by to vyřešit šlo.

.

Ale naprosto ji neumím představit, že to vyřeší tihle šmudlové od AŽD.

1 1
možnosti

Vyřešit to jde tam, kde je málo nepředvídatelného a je několik možností, jak zareagovat. Třeba u leteckého provozu. Jenomže vlak nemá kam uhnout, může jen pár set metrů brzdit. Takže ten "autopilot" by musel být o hodně složitější a i dražší, než v letadle.

0 2
možnosti

AŽD na to jde z druhé strany, protože prakticky všechny AVV jsou na tratích/provozech kde je "hukot". At je to metro a nebo nějaká uzavřená trat.

Na lokálku s provozem 4 spoje za den se to nevyplatí... Vzhledem k nákladům...

0 0
možnosti

Obávám se trochu, že cena takového nasazení mnohonásobně přesáhne jak náklady na strojvedoucího, tak i na ten motoráček co někde na lokálce pendluje. To pak může vést k rušení dalších tratí, co nyní přežívají s tou jednou regionovou, ale jsou pro dost krajů přece jen důležité. Uvidíme jestli přijdou s nějakým rozumným kompromisem.

3 1
možnosti

Tak určitě tu technologii nevyvíjejí proto, aby ji nasadili na dvě lokálky. Samozřejmě ji budou chtít prodat na další tratě u nás i ve světě.

0 0
možnosti

R14a46d96i31m 97Š81o23l66c

5. 1. 2017 9:08

Mně se ta myšlenka líbí, ale tak nějak si nedovedu představit střet se zvěří. Takhle je strojvedoucí schopen troubit na dohled, ale co bude dělat robot? Budou takové snímače, že uvidí třeba půl kilometr za oblouk, kde je na kolejích stádo srn? Nebo ten vláček bude třeba 3x za jízdu aktivovat brzdu, když třeba jenom těsně před ním prolítne větší pták...? Jak říkám, myšlenka dobrá. Ještě chápu metro bez strojvedoucích nebo jiné uzavřené systémy, ale širá trať...

3 2
možnosti

J96á23n 96K78o19t40ú91č

5. 1. 2017 9:30

Myslíte, že živý strojvodca alebo trúbenie nejako pomôžu pri strete so zverou? Senzory a ich ovládanie sa dajú tak vyladiť, že prelet vtáka nebude problém. Neviem, či sa to stihne do roku 2020, ale raz to bude, a asi rýchlejšie než pri autách.

5 1
možnosti

Technika provoz samozřejmě zvládne, ale co v případě mimořádných událostí? Už dnes, když vám pod vlak skočí sebevrah, tak jste v tom vlaku uvěznění až do nějakého vyřešení. Jestliže je dnes přístup, že když vás dopravce naloží, tak se k vám chová jako k nesvéprávnému idiotovi či teroristovi a přebírá nad vámi vládu (záchranná brzda nemusí zastavit, nepustí vás z hořícího vlaku, abyste nevstoupili pod protijedoucí vlak apod.), jak potom asi tu automatiku hyperkorektně naprogramují?

2 2
možnosti

Ono to většinou funguje tak, že automatika řídí systém v režimu, kdy je všechno v pořádku. A v případě, že nastane jakákoliv nestandardní situace, celé se to okamžitě vypne, všechno zastaví a obsluha (lidé) musí problém vyřešit a rozhodovat, co lze dělat, co lze nechat odjet a podobně. To se nemusí dělat fyzicky z vlaku, ale z nějakého dispečinku nebo velína.

1 2
možnosti

To není žádné scifi, to je technicky neskonale jednodušší, než autonomní auta, nemůže se tam vyskytnout cizí, neřízené vozidlo, všechno se pohybuje na přesně stanovených dráhách a podobně, takže ten SW může být mnohem jednodušší.. "Neřízené" metro je poměrně běžná věc, přenést totéž na běžnou trať je vcelku snadno představitelné.

6 4
možnosti

Také si myslím, ale zas tam budou jiné faktory. Vlak narozdíl od auta neumí zabrzdit "nadohled". Jasně, trať může být celá očidlovaná, ale rozhodování kdy brzdit a kdy ne je tu mnohem složitější. Právě kvůli zvířatům nebo neukázněným chodcům, kteří prostě před motoráčkem uskočí až když je poblíž.

0 0
možnosti

Otázka na odborníky.

Proč by nemohla jet před vlakem nějaká minilokomotiva (ve vzdálenosti brzdné dráhy vlaku), která by testovala, zda je trať v pořádku a závory stažené. A mohla by sledovat i provoz za sebou v rámci možností, tedy zda za ní někdo nevjíždí na trať i mimo přejezd, přeražení závor by měla automatika signalizovat i bez té minilokomotivy.

Za války před důležitými vlaky přece jezdívaly další lokomotivy, které měly odpálit případnou nálož.

1 4
možnosti

bylo by to drahé a zatěžovalo by to provoz, tj by se snížila prostupnost kolejí, vlak s představeným vozidlem by v praxi snížil množství vlaků, které v daném čase by mohly projet. V nějakých uzlech je docela husto a výhybky se přehazují bezprostředně před a za vlaky, takže kdyby se to mělo vypořádat se soupravami, které by byly fakticky o stovky metrů delší, byl by problém.

3 0
možnosti

P83e15t76r 62P46e58š61a70t

5. 1. 2017 8:11

.. zatím drahy úspěšně testuji vlaky bez cestujících :-)

0 0
možnosti

Tak Němci už to testují. A prý už jim to docela funguje.

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!