Na STK se čeká dlouhé hodiny, Ťok chce kontroly svěřit i autoservisům - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na STK se čeká dlouhé hodiny, Ťok chce kontroly svěřit i autoservisům

  1:00
Před stanicemi Státní technické kontroly se po celém Česku tvoří kvůli přísnějším pravidlům dlouhé fronty. Některé stanice ukončily činnost, prohlídky navíc podražily. Ministr dopravy Dan Ťok hodlá nyní prosadit, aby kontroly mohly provádět i autoservisy. Podle kritiků by ale nastal střet zájmů.
Předseda profesní komory STK Michal Cuc ze Mstišova u Teplic (16. dubna 2018)

Předseda profesní komory STK Michal Cuc ze Mstišova u Teplic (16. dubna 2018) | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Soukromý zemědělec Jiří Hampl z Podřipska má čtyři služební auta, se kterými musel před pár dny na technickou kontrolu. Zrovna se to sešlo. Roky byl zvyklý, že každé auto bylo hotové za hodinku. Letos strávil na roudnické stanici pro STK a kontrolu emisí a každým vozem tři hodiny.

Po celé republice se tvoří fronty, protože od začátku roku platí nový zákon a při kontrole emisí musí technik auto povinně šestkrát vyfotit a snímky zadat do databáze (na STK se fotilo už dříve). Novinku prosadil poslanec za ANO Martin Kolovratník, aby se na emisích nepodvádělo. Dřív se klidně stalo, že razítko dostalo i auto, které se v dílně vůbec neukázalo.

„Musíte jít napřed na emise a pak na technickou, celkem jsem tam strávil tři hodiny. A jen před kontrolou emisí jsme čekali 57 minut,“ popisuje Hampl, který byl tak vytočený, že si čekací dobu přesně měřil.

Člověk se frontám nevyhne, protože na STK a emise musí každé auto. Poprvé tam jde motorista po čtyřech letech a ojetý vůz pak musí na prohlídku každé dva roky. Majitel auta si konkrétní období většinou nevybere a na kontrolu musí, protože jinak mu technická vyprší.

Zkušenost pana Hampla není ojedinělá. „Přijel jsem na emise ráno v 6 hodin a řekli mi, že mě dnes již nevezmou, že mají plno,“ uvedl Pavel Žatečka, výkonný ředitel Cechu malířů, lakýrníků a tapetářů ČR. Podle něj by pomohlo, když by řidič nemusel na STK v konkrétní den, ale libovolně během jednoho měsíce.

„Systém si určitě sedne, prosím o strpení“

Předseda profesní komory STK Michal Cuc je provozním ředitelem firmy Ivesur, která provozuje stanice ve Mstišově u Teplic a Litoměřicích. Manažer Cuc bude muset také nastoupit do dílny, aby vypomohl kolegům. „Příští týden jdu na kurz na emise,“ usmívá se Cuc.

Podle něj se čeká déle i proto, že na nová pravidla přistoupila jen část stanic kontroly emisí a jejich počet se snížil od loňska z 1 100 na osm stovek. „Dříve činila maximální čekací doba hodinu a teď se to protáhne i na dvě hodiny,“ popisuje svoje zkušenosti Cuc.

Složitější práce, kdy je potřeba víc času na jedno auto, přinesla také zdražení. „My jsme zdražili o stovku, ale vidím, že někde zvýšili cenu i o dvě stovky,“ pokračuje Cuc. Odhaduje, že krize potrvá ještě tak dva měsíce, než se majitelé stanic naučí nové úkony. Oběhnout auto s fotoaparátem tolik minut zase nezabere, ale pracnější je pak zadávat údaje do databáze.

Podobné zkušenosti mají pracovníci dalších stanic. „Zažíváme zvýšený zájem u motoristů z toho důvodu, že některé stanice měření ukončily činnost k loňskému roku, protože se nechtěly do tohoto systému zapojit,“ říká jeden z pracovníků stanic STK Dekra v Pardubicích, který si nepřál zveřejnit své jméno. Pardubická Dekra zdražila rovněž o sto korun.

Poslanec Kolovratník, který zákon prosadil, si za ním navzdory aktuální obtížím stojí. „Za focení můžu já, to byl můj pozměňovací návrh. Konzultoval jsem to tehdy i s Evropskou komisí a kvitovala to odborná veřejnost. Možnost podvodu se tím snižuje. Dřív na stanici naměřili nějaké hodnoty a pak si je mohli klidně ve wordu upravit,“ reagoval Kolovratník. 

„O frontách a zdražení nevím, ale ten systém si určitě sedne. Pokud je to cena za to, že nebudou po silnicích jezdit kouřící diesely, tak prosím řidiče o strpení,“ vyjádřil se poslanec. Ministerstvo dopravy se k problémům s dlouhým čekáním před STK nevyjádřilo.

Těžká hlava majitelů kouřících aut | (0:51) | video: iDNES.cz

Osud zákona je nejistý

Tento týden bude Sněmovna projednávat zákon, který by celým oborem znovu pořádně zatřásl. Chce povolit autoopravnám, aby si zřídily vlastní stanici technické kontroly. Dosud je to zakázané, byl by to tedy velký průlom.

Cílem ministerstva je, aby se víc otevřel trh, stanic STK bylo víc a celá procedura zlevnila. Předloha tlačí i na to, aby se technická kontrola a emise dělaly najednou v jedné firmě a výsledkem byl i jeden protokol. Dnes to není pravidlem. 

„Bude na rozhodnutí provozovatele vozidla, zda své auto podrobí technické prohlídce pouze ve stanici technické kontroly nebo bude tato prohlídka provedena ve stanici měření emisí a následně ve stanici technické kontroly,“ řekl MF DNES mluvčí ministerstva Jakub Stadler.

STK u sousedů

Liberálnější technické kontroly znají Němci a Poláci. V Polsku je provozování STK téměř volnou živností, což podle znalců oboru může za tamní horší technický stav aut. Pociťují to třeba i čeští policisté, kteří zastavují při silniční kontrole polské kamiony. 

V Německu to vymysleli chytřeji. Servis vytvoří zázemí pro technickou kontrolu a vybaví dílnu potřebnými přístroji. Kontrolor tam ale přijde zvenčí. Jako zaměstnanec státu je nezávislý. 

Zákon by měl platit už od 20. května. Jenže návrh asi ve Sněmovně narazí už ve čtvrtek v dopravním podvýboru. „Já mám k tomu velkou nedůvěru. Je to trochu, jako kdyby státní zástupci a obhájci byli jedna firma. Žalobce by vám řekl, že je tady na vás trestní oznámení, a pak vás poslal za kolegou do vedlejší kanceláře, že vám může dělat advokáta,“ vysvětluje předseda dopravního podvýboru Kolovratník, velký odpůrce této novinky.

Co řidiči hrozí? Podle Kolovratníka by si taková stanice STK a servis pod jednou střechou mohly vymyslet nějaký nedostatek, poslat zákazníka o dveře dál do opravny a vydělat na tom. „Zákazníci mohou být manipulováni a nuceni k drahým opravám ve vlastním autoservisu,“ míní poslanec.

A opačně, dobrý zákazník servisu by mohl mít jako bonus snadný „průjezd“ kontrolou. „Když budou technickou provádět servisy, bude to střet zájmů,“ je přesvědčen předseda profesní komory Cuc. Není divu, že je proti, protože stávající kontrolní stanice by tak dostaly další konkurenci. 

Ťok  ve starší tiskové zprávě uvedl, že zákon „otevře trh s STK konkurenci a řidičům to přinese větší komfort“. „Díky tlaku konkurence by mohlo dojít i ke snížení cen,“ uvedl ministr. Podle důvodové zprávy k zákonu postačí, když auta nebude kontrolovat a opravovat jeden a tentýž zaměstnanec servisu. Šéf může být společný. Ministerstvo dotaz MF DNES k možnému střetu zájmů nechalo bez odpovědi.

Obcházení zákazu

V Česku je nyní 361 stanic technické kontroly a 160 z nich měří zároveň emise. Emisních stanic je kolem osmi set a tam jsou pravidla volnější. Servis s emisní stanicí dohromady existovat může už teď. 

V některých případech stojí opravny a stanice technické kontroly v jednom areálu, samozřejmě i to je možné. Letitý zákaz totiž mnoho podnikatelů stejně obchází, protože servis a STK dost často fungují společně a pouze formálně jsou napsané na různé firmy. „Nejde o nic jiného než o selhání krajských úřadů, které by měly stanice kontrolovat,“ říká jeden z dopravních odborníků.

Řidič má v současnosti v zásadě dvě možnosti, jak projít technickou kontrolou. Buď si fronty na STK vyčeká sám a sám si připraví auto. Pak má vše levnější. Když naopak vůz svěří servisu, aby mu auto na kontrolu odvezl, připlatí si. 

Pokud majitel míří s relativně novým vozem na první STK, má naději, že zaplatí za celou proceduru mezi dvěma až třemi tisíci korunami – za technickou i poplatek servisu. U starších aut se zvyšuje riziko, že před kontrolou bude potřeba i nějaká oprava, náklady tudíž mohou být vyšší.

Nejčtenější

Trump je vyřadil z provozu. Pro americké značky jsou cla vůči Vietnamu smrtelná

Vietnam se v uplynulých letech stal klíčovým hráčem výroby místo Číny, která čelila přísnějším celním tarifům ze strany Spojených států. Nyní se však ani tato asijská země nevyhne novým tarifům....

Trump zavádí reciproční cla pro celý svět, dovoz z Evropy se prodraží o 20 procent

Americký prezident Donald Trump zavádí reciproční cla na země „celého světa“. Zdůvodnil to potřebou nakopnout domácí průmysl a posílit vnitřní trh ve Spojených státech. Dovoz z Evropské unie se...

Koupil si jízdenku, aby dostal kafe a zmrzlinu zdarma. Od Čechů dostal vynadáno

Kde leží hranice mezi maximálním využitím nabízených služeb za minimum peněz a kde už začíná jejich zneužití? Diskusi na toto téma rozvířil příspěvek na sociálních sítích. Mladý muž v něm popisuje,...

Generátor čísel, hausnumera. Ekonomové kroutí hlavou nad Trumpovým výpočtem

Když Donald Trump ve středu představoval rozsáhlý balíček recipročních cel vůči celé řadě zemí, oháněl se tajemnou tabulkou. Nejprve nebylo příliš jasné, jak administrativa amerického prezidenta k...

Trump hrozí Číně cly 50 procent. EU chce prodat energie, vadí mu, že málo nakupuje

Spojené státy uvalí na dovoz z Číny dodatečné clo ve výši 50 procent, pokud Peking nezruší odvetná opatření vůči americkým clům, sdělil americký prezident Donald Trump. USA s Čínou přeruší rozhovory...

Americká lehká ropa padla nejníž za čtyři roky. Cla dále srážejí akciový trh

Americká lehká ropa West Texas Intermediate (WTI) poprvé za čtyři roky uzavřela pod hranicí 60 dolarů za barel. Investoři mají obavy o poptávku po ropě kvůli obchodní válce rozpoutané americkým...

8. dubna 2025  22:38

USA zvýší cla pro Čínu na 104 procent. Peking avizuje „boj až do konce“

Už ne 54, ale 104 procent. USA zpřísnily cla pro Čínu poté, co se rozhodla postavit čelem hrozbám amerického prezidenta Donalda Trumpa a neustoupit obchodnímu tlaku. Peking místo toho již pracuje na...

8. dubna 2025  19:44,  aktualizováno  19:58

Clarkson má opět trable. Jeho pivo úřady stahují kvůli cizorodým látkám

Britský úřad pro potravinové standardy (FSA) v pondělí oznámil, že stahuje z trhu ležák značky Hawkstone, který na své farmě i online prodává oblíbený motoristický novinář, nyní farmář, Jeremy...

8. dubna 2025

Dopravní podnik ukázal nové trolejbusy, jejich jména vás vrátí do hodin dějepisu

V Českých Budějovicích může do ulic vyrazit čtrnáct nových trolejbusů Škoda 33Tr. Dopravní podnik je dnes slavnostně představil ve své vozovně v Horní ulici. Celkem podnik do srpna roku 2026 nakoupí...

8. dubna 2025  16:10

Evropská cla na bourbon z USA zatím nebudou. Seznam zboží čeká na zveřejnění

EU se nakonec rozhodla nezavádět 50procentní přirážku na americkou whiskey. Místo toho to vypadá, že jí stačí vytvořit průřezový seznam zboží, na která cla jako odvetu na americké zvyšování poplatků...

8. dubna 2025

Doručovací boxy se nelíbí pětině Čechů. Třetina je neřeší vůbec, odhalil průzkum

Podle průzkumu společnosti ResponseNow, kterého se zúčastnilo 1 023 respondentů ve třech největších českých městech, se doručovací boxy nelíbí jen jedné pětině (22 procent) lidí, a to zejména kvůli...

8. dubna 2025  15:24

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vítězství Harrisové povede k pádu trhů, varoval Trump před americkými volbami

Jen pár dnů před loňskými americkými prezidentskými volbami Trump varoval, že případné vítězství Kamaly Harrisové povede k prudkému pádu akciových trhů. Podle CNN měl i v mnoha rozhovorech její...

8. dubna 2025  12:26

Ceny energií: Lidé jsou připraveni investovat i do dražších technologií, říká průzkum

Budoucí vývoj cen energií zůstává z pohledu české veřejnosti nejistý. Zvýšil se podíl domácností, které očekávají jejich růst ještě letos, případně v delším horizontu. Dynamický vývoj cen energií v...

8. dubna 2025  10:23

O huť Liberty má zájem několik investorů, jejich počet je zatím tajný

Zájem o koupi zkrachovalé huti Liberty Ostrava projevilo několik subjektů, které mohou do 23. dubna podat závazné nabídky v prvním kole výběrového řízení. Počet zájemců však nyní nelze zveřejnit.

8. dubna 2025  10:21

Jsem tu, protože mám strach. Zákazníci zaplnili obchody, aby kupovali iPhony

Hrozba nových masivních cel ze strany Trumpovy administrativy sice způsobila propad ceny akcií společnosti Apple, ale přinesla i jednu krátkodobou výhodu. Američtí zákazníci se nahrnuli do...

8. dubna 2025  9:51

Výrobci koňaku kvůli americkým clům bojují o přežití. Trump hrozí i vinařům

Na francouzské producenty koňaku dopadla cla vyhlášená Donaldem Trumpem obzvlášť tvrdě. Americký trh je pro ně klíčový a dvacetiprocentní celní sazba vyhlášená na všechno evropské zboží jejich byznys...

8. dubna 2025

Češi stále vzdorují nástupu online tržišť. E-shopy se na ně také nehrnou

Premium

V západní Evropě a dalších zemích dominují v internetových prodejích online tržiště, v Česku si ale stále silnou pozici drží samostatné e-shopy. Podíl tržišť na českém trhu e-commerce činí přibližně...

8. dubna 2025