Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

logo

Vážení čtenáři,
mladoboleslavská automobilka slaví letos 110 let od chvíle, kdy se její zakladatelé dali dohromady, a hlavně 100 let od doby, kdy vyrobili první automobil. Škoda se během této doby propracovala na přední místo v měřítku celé české ekonomiky. Je největší firmou podle tržeb, největším exportérem, významným zaměstnavatelem. Devět z deseti nejčastěji registrovaných vozů v Česku jsou škodovky. Proto připomínáme výročí Škody i redakční přílohou.

Před 100 lety vyrobila
Škoda první vůz

Voiturette

Nebýt rozbitého rámu a spadlého řetězu u jednoho starého jízdního kola, možná by dnes byli Češi o dost chudší. Když se v létě roku 1894 porouchal boleslavskému knihkupci Václavu Klementovi jeho německý bicykl, závada byla tak velká, že s tím nic nesvedli ani v místním Klubu českých velocipedistů Pojizeří.

Škodovky dominují českým silnicím

škoda
V početním zastoupení nemají škodovky na českých silnicích konkurenci. I když je český trh už řadu let otevřený dovozu nových i ojetých aut z ciziny, vozy z Mladé Boleslavi zatím konkurenci na čelo žebříčku nepouštějí.


Na škodovku se vydělává dva roky

škoda
Po většinu dlouhé historie automobilky stačila na základní model škodovky průměrná hrubá mzda za dva roky. V současnosti je situace lepší. Na fabii ve verzi Classic by průměrný Čech vydělával jeden rok a 102 dnů.


Škodovky, na které se nedostalo

škoda
Uměly plavat po vodě, v eleganci se vyrovnaly italským vozům, možná byly inspirací i pro první volkswagen. Jen měly tu smůlu, že přišly v nevhodnou dobu. Historie Škody je mimořádně bohatá na modely, které zůstaly ve stádiu prototypu.



obrázek Od Voiturette k Superbu. Historie v galerii.
obrázek Vyberte nejhezčí škodovku za 100 let.
obrázek Kolik pokusů potřebujete v pexesu?
obrázek Přehled
všech testů škodovek.
obrázek Znáte vtip o škodovkách? Pošlete nám ho!

REKLAMA:



L&K: řemeslník a obchodník

Václav Klement a Václav Laurin
Dvojice, která jednou provždy změnila tvář českého průmyslu, snad nemohla být složena lépe.

Před 14 lety zvítězil VW nad Renaultem

Volkswagen - (c) profimedia.cz/corbis
Stačilo možná jen málo a v mladoboleslavském firemním areálu by zněla francouzština.

Příloha vznikla s využitím dvoudílné knihy L&K – Škoda autorů Petra Kožíška a Jana Králíka, (c) Moto Public 2003

Najdete na iDNES.cz