Výsledek testu potěší především konkurenci Českých drah, která se chystá ke vstupu na české koleje: přilákat cestující z Českých drah do jejich vlaků nebude rozhodně těžké, především pak z dálkových rychlíků.
Zatímco ve vlacích EuroCity a InterCity se dá ještě mluvit o příjemném a pohodlném cestováním, rychlíky nabízejí ušmudlané přes třicet let staré vagony s nepříliš pohodlnými koženkovými soupravami.
Dráhy se sice snaží o čistotu a většina záchodků měla i mýdlo a toaletní papír, ale se zažranou špínou za desítky let nic nedělají. Když si pak po půl dni cestování umyjete ruce horkou vodou a mýdlem, voda je špinavá, jako byste se rýpali v záhonku.
Přesto České dráhy překvapily i příjemně: většina vlaků jela naprosto přesně, všechny měly maximálně desetiminutové zpoždění. Největší přitom dosáhly jen kvůli výluce mezi Prahou a Táborem.
Pro cestující je to příznivá zpráva, i s krátkými časy na přestup se cesta vlakem dá dobře plánovat.
Nezvykle levné jízdenky nabízely dráhy jen pár dnů v síti hypermarketů Kaufland. Šlo o takzvané Elfíkovy krabičky, které měly oslovit hlavně rodiny s dětmi a přilákat je k cestování.
Kromě plyšového slona či magnetek byly v krabičce i dvě jízdenky SONE+ k neomezenému cestování 24 hodin v sobotu či neděli pro dva dospělé a tři děti, každá v hodnotě 450 korun. Kaufland na sklonku září celou krabičku zlevnil až na dvě stě korun.
Čtěte v pondělní MF DNES
Jaké vlaky dopadly v testu nejhůře a které naopak příjemně překvapily? Jsou nové soupravy skutečně pohodlnější než staré vlaky? Reportáž o cestě čtětě v pondělní MF DNES.