Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zajíci v Piešťanech, gripeny ve vzduchu. ČSA zopakovaly první let do Prahy

  19:20aktualizováno  19:20
Letiště Praha oslavilo nezvyklým způsobem své osmdesáté narozeniny. Namísto Douglasu DC-2, který přesně před 80 lety přistál na Ruzyni jako první linka z Piešťan, kopíroval trasu prvního letu Airbus A319 Českých aerolinií. Netradiční cesta přilákala stovky fanoušků letectví, čekal na ně netradiční program.

Kapitán ČSA Richard Biras zná letiště v Piešťanech víc než dobře. Dva roky tu přistával s tryskovými letadly L-29 Delfín jako vojenský pilot. Přesto pro něj byl středeční let premiérou: zatímco v Piešťanech dříve přistával jen sám, nyní měl za sebou víc než sto cestujících v Airbusu A319. „Dá se tam přistát, i když dráha je poměrně úzká,“ říká Biras.

Fotogalerie

Piešťany se svoji dva kilometry dlouhou a jen třicet metrů širokou dráhou nebyly vybrány jako cíl tří na sebe navazujících speciálních letů náhodou. Právě odsud 5. dubna odstartoval přes Otrokovice a Brno první let do Prahy. Cesta trvala přes čtyři hodiny, ve středu airbus zvládl cestu přímo za 40 minut.

Pro české fanoušky letectví to byla zatím událost číslo jedna v letošním roce, oslavy jich přilákaly stovky. Za letenky na výjimečný let neváhali zaplatit několik tisíc korun. Zhruba polovinu letadla tvořili pozvaní hosté Letiště Praha a ČSA včetně některých bývalých pilotů či lidí, kteří stáli u rozvoje ČSA, zbytek byli platící cestující.

Ti se při samotném nákupu podle reakcí na sociálních sítích museli obrnit velkou trpělivostí: letenky zmizely během několika minut, ČSA ještě později pár míst uvolnily. Pořadatelé se pak cestujícím odměnili nezvyklými zážitky.

Krátce po startu doprovodily letoun armádní gripeny

Airbus A319 se odlepil z ruzyňské ranveje jako let OK80 krátce před osmou hodinou ráno a jen co vystoupal do sedmi kilometrů, připojila se k němu na víc než deset minut dvojice gripenů. Kromě podívané pro cestující to byl pro vojenské piloty i způsob, jak si otestovat komunikaci s civilním letadlem během letu. „Armádu to nestálo nic navíc, šlo o pravidelné výcvikové lety, které musí stejně provádět. Šlo jen o vzájemnou domluvu,“ říká mluvčí ČSA Dan Šabík.

Zašlá sláva Piešťan

Piešťanské letiště má doby své největší slávy dávno za sebou, což poznáte hned po dosednutí. Ranvej připomíná svým stavem spíše rozbitou okresku, letadlo se musí otočit na konci dráhy. Na provoz tu nejsou příliš zvyklí, takže při rolování k terminálu letadlo vyplaší zajíce pobíhající kolem pojížděcí dráhy.

V Piešťanech dnes není žádná pravidelná linka, čas od času se objeví charterový let z Německa do místních vyhlášených lázní. Minulost letiště připomíná i velké muzeum vojenské techniky. Současnost je horší: na slovenských serverech se můžete dočíst, že letiště nemá na březnové výplaty.

Za Brnem letadlo začíná klesat, do Piešťan přistává od jihu okolo Trnavy. Z vrchu má letiště strategickou polohu: dálnici i železniční koridor hned vedle. Co by za to pražské letiště, odkud se musí jezdit stále autobusy, dalo!

Přílet do Piešťan však připomíná spíše začátky letectví: na letišti čekají desítky lidí, kteří si letadlo fotí. Nechybí kulturní program, projevy místních politiků. Letiště má relativně moderní odbavovací budovu, řada pozemní techniky ale připomíná spíše už muzeum.

První let z Piešťan do Prahy letěl v roce 1937 nejprve do Otrokovic. Na tamější travnatou dráhu o délce 800 metrů by ale airbus, tentokrát jakolet označený OK1937, přistát nemohl. Organizátoři proto vymýšlejí náhradu: nízký průlet nad tamějším letištěm. Už dopředu upozornili místní radnice, aby se lidé nelekali, až jim ve středu poletí půl kilometru nad hlavou airbus.

Počasí ale takovému nápadu nepřeje: oblačnost je tak nízká, že i po sestoupání na 900 metrů je letadlo stále nad mraky a průlet v půlkilometrové výšce se nemůže uskutečnit. U Napajedel, které jsou v té době cestujícím ukryty hluboko v mracích, proto letadlo stáčí na západ, aniž by se nad Otrokovice dostalo. Cestující namlsaní ještě gripeny ani příliš neprotestují. Po dvaceti minutách letu přistává airbus v Brně.

Jak se začalo létat z našeho největšího letiště a co ho čeká do budoucna

Brněnská ranvej i odbavovací hala působí po Piešťanech jako z jiného světa, i tady ale nechybí desítky nadšenců, které si letadlo přijeli vyfotit. Zatímco v Piešťanech i stará hasičská tatrovka zvládne vodní „slavobránu“, v Brně se jedna stříkačka zasekne a řidič v hasičském autě jen marně kroutí hlavou.

Hodinová pauza uteče rychle a airbus míří po stopách prvního letu zpět do Prahy. A tentokrát dostává let označení OK2017. A je to opravdu speciální let, žádný hladolet: na rozdíl od běžných linek dostávají cestující občerstvení.

Oslavy budou pokračovat až do června

Někteří politici slibují už na billboardech rychlovlak z Prahy do Brna za 40 minut. Čistá doba v dopravním prostředku je stále ale výhodnější pro letadlo: na Ruzyni airbus sedá po 24 minutách od vzletu z Tuřan. A i když se říká, že tleskají hlavně cestující „koupáci“ na charterových letech k moři, na Ruzyni se potlesk ozve i od cestujících, kteří rozhodně nejsou v letadle poprvé.

Ruzyni čeká obří expanze za 27 miliard. Přibude ranvej, zvětší se terminál

Oslavy 80 let ruzyňského letiště budou dál pokračovat po celý rok. V přízemí Terminálu 2 bude otevřena interaktivní výstava, která bude dokumentovat vývoj letiště od jeho založení až po vizi do budoucnosti.

Velkou akci chystá Letiště Praha na 10. až 11. června, kdy proběhne víkend otevřených dveří kombinovaný s přehlídkou letištní techniky, letadel a bohatým programem pro děti. Kromě toho na bývalou dráhu 22 vystaví řadu historických letadel, například veterána Lisunov Li-2.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Založte si sídlo v Česku, vyzvaly úřady Uber. Má být pod větší kontrolou

Ilustrační foto

Ministerstva průmyslu a obchodu a dopravy dokončují práce na nové podobě silničního zákona, který zlegalizuje provoz...

Od dubna nohu z plynu. Na řidiče budou na D1 čekat tři měřené úseky

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Řidiči si na dálnici D1 budou opět muset dávat pozor na dodržování povolené rychlosti na opravovaných úsecích....

Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé...

Najdete na iDNES.cz