Ten se však konkurentům nelíbí, a proto obracejí všechny své síly k parlamentu, kde tento týden budou poslanci rozhodovat o zásadních změnách v návrhu zákona.
Tyto změny ovšem zase nevyhovují monopolnímu Českému Telecomu, protože ho nutí modernizovat síť rychleji, než je mu milé. Názory obou táborů - konkurence a Telecomu, se přirozeně spolu s lobbisty střetávají právě v Poslanecké sněmovně.
Jedním z příkladů bylo jednání hospodářského výboru, kde právě změny v telekomunikačním zákoně jeho členové řešili.
Nejpalčivějším místem je přístup konkurence k zákazníkům, takzvaná volba operátora. Telecom žádá dvouletý odklad, konkurence - nejaktivnější jsou především Aliatel a Contactel - s tím nechce souhlasit.
CO PŘINESE KONKURENCE V TELEKOMUNIKACÍCH | |
Vytáčená volba operátora Zákazník využije vytočením čtyřmístné předvolby sítě příslušného provozovatele. Pokud třeba z inzerátu v novinách zjistí, že nejlevnější hovory z Plzně do Brna dnes nabízí Aliatel, vytočí před běžným číslem předčíslí Aliatelu. Hovor se uskuteční za ceny Aliatelu, ale vyúčtování přijde od Telecomu. Pevná volba operátora Jde o pevně nasmlouvané spojení. Například místní hovory zprostředkovává Český Telecom, meziměstské Aliatel a mezinárodní Contactel. Klient si tak může vybrat, která společnost je pro daný druh hovorů nejvýhodnější. Plná přenositelnost čísla Znamená, že zákazníkovi zůstává stejné číslo, i když se přestěhuje nebo přejde k jiné telekomunikační firmě. |
Od kdy by měla fungovat volba provozovatele: Zákon: Počítá s pevným dvouletým odkladem, tedy k 1.1.2003 Evropská komise: Doporučuje rychlé zavedení, v technicky odůvoditelném případě dvouletý odklad pro přenositelnost čísla - Josef Hojdar (ČSSD - místopředsedy hospodářského výboru parlamentu): Zavedení služeb do konce roku 2000 Zdeněk Švrček (ODS - místopředsedy hospodářského výboru parlamentu): Zavedení služeb do konce roku 2002. Michal Lobkowicz (US): Postupné zavedení služeb. Vytáčenou službu do 1.1.2001, pevnou volbu do 1.7.2001, a plnou přenositelnost čísla do 1.1.2002. Vladimír Mlynář (US): Zavedení všech služeb nejpozději do konce roku 2001 s tím, že v technicky odůvodněných případech lze povolit vyjímku do konce roku 2001. |
Přestože padlo několik návrhů, na žádném z nich se nedokázali poslanci shodnout. "Asi nejlépe vypadá Lobkowiczův návrh," komentoval průběh jednání šéf Českého telekomunikačního úřadu David Stádník.
Michal Lobkowicz (US) totiž přišel s kompromisním řešením - s postupným zaváděním jednotlivých služeb. "Taky to je nápad z naší dílny," prohodil mezi řečí jeden z lobbistů konkurence.
"Proč se vám nelíbí můj návrh?" začal diskutovat i po skončení jednání s náměstkyní ministra dopravy Marcelou Gürlichovou Michal Lobkowicz.
"Není to tak jednoduché. Aniž bych chtěla hájit Telecom, je to technicky i organizačně náročný proces," říká Gürlichová.
"Co bych měl tedy udělat, aby byl návrh přijatelný i pro vás?" ptá se dál Lobkowicz. "Posuňte všechny své termíny ještě alespoň o půl roku," odpoví Gürlichová. "Budu o tom přemýšlet," zakončí téma návrhů Lobkowicz.
Jeho přístup je pro konkurenci v tomto případě poměrně typický - snaží se dohodnout. Zcela jinak se chová Telecom, "jehož poslanci" chtějí zachovat dvouletý odklad a ostatní řešení odmítají s tím, že telekomunikační síť na to není připravena.
Neúčastnili se ani diskuse po jednání hospodářského výboru, tváří v tvář konkurenci stála pouze osamocená Gürlichová.