Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Možný návrat tramvají do centra Prahy vyvolal bouřlivé reakce

  18:34
Prahy - Bouřlivou reakci, desítky telefonátů a e-mailů vyvolala diskuse o možnosti vrátit tramvajové tratě zpět do centra Prahy na Václavské náměstí, do ulice Na Příkopě, 28. října či do Opletalovy ulice. Tedy tam, kde už tramvaje v minulosti jezdily, ale odkud je postupně vytlačilo metro. Některé reakce byly pouze jednovětné: jsem rozhodně pro nebo v žádném případě ne. Student ČVUT Martin Šubrt se dokonce chce věnovat návratu tramvají na Václavské náměstí ve své diplomové práci. Další názory naleznete i v chatové diskusi.
Zapojte se do chatu.

 

Hlasy pro tramvaje v centru

Čtenáři MF DNES, kterým se možný návrat tramvají na podélnou osu Václavského náměstí i do dalších ulic centra Prahy zamlouvá, poukazují především na to, že ve středu města nedokázalo metro tramvajovou dopravu nahradit.

Kamil Teplý z Washingtonovy ulice tvrdí, že by byl šťastný, pokud by se podařilo přeložit dálnici až za Národní muzeum i za cenu zmenšení počtu pruhů. "Celé Václavské náměstí by tím získalo ohromě na ceně. Představa, že si mohu klidně sedět  před muzeem na lavičce a pozorovat dění pode mnou, mi lahodí. Tramvajové spojení na Vinohrady by bylo třešničkou na dortu, " napsal a doufá, že dálnice navždy zmizí z Václavského náměstí.

Jednoznačně pro návrat tramvají na Václavské náměstí, a také do ulic Na příkopě a 28.října, je například Oldřich Zámostný. "Jsem ovšem pouze pro tramvaje. V žádném případě pro auta! Myslím, že představa Václavského náměstí takového, jak ho známe z fotografií šedesátých a sedmdesátých let, či jak si ho někteří pamatují, je zcela mylná. Pěší zóna by měla být zachována, ale s tramvajemi. Je tomu tak v mnoha velkých městech ve světě. Výstavbou tramvají v centru města se podle mého názoru zlepší spojení nejen s Vinohrady, ale i v centru samotném. Zkuste se dnes dostat třeba od Národního muzea na Náměstí republiky. Metrem? Než sjedete na nástupiště, pak popojedete jednu stanici, musíte přestoupit na druhou trasu a zase jednu stanici. Pěšky je to možná rychlejší. A v případě, že Dopravní podnik začne opravovat trať v Jindřišské nebo Vodičkově ulici, je to úplná katastrofa," napsal Zámostný.

Také Jan Horal podporuje návrat tramvajové dopravy do centra Prahy. "V historickém centru Prahy musí mít veřejná doprava absolutní přednost před dopravou individuální. Je nutné oddělit jízdní pruhy městské dopravy od dopravy ostatní," míní.

Jiří Vojta ze sedmé městské části soudí, že by bylo vhodné obnovit například tramvajovou trať v Opletalově ulici před Hlavním nádražím. "Případné přeložení nebo zúžení magistrály není v současné době možné, protože by to způsobilo dopravní problémy v širokém okolí magistrály. Je nutno nejdříve dokončit výstavbu městského i vnějšího okruhu (i přes protesty takzvaných ekologů) a pak teprve uvažovat o dopravních omezeních v centru," uvedl Vojta.

Jednoznačně pro návrat tramvají, alespoň do horní části Václavského náměstí, je Jan Šurovský. "Velmi postrádám také trať od Muzea k hlavnímu nádraží. Přiznám se, že cesta z nádraží k Vinohradské tržnici je utrpení. Nyní často jezdím z Vodičkovy ulice na Jižní Město a také to je dálkový pochod k Muzeu za každého počasí."

Tom Pfeifer považuje základní argument odpůrců tramvajové trati, totiž to, že pod Václavským náměstím i pod ulicí Na Příkopě vede metro, za nesmyslné. "Stanice metra v centru Prahy jsou položeny dost hluboko, a proto cesta na nástupiště i ven z metra trvá u těchto stanic i 5 - 10 minut. Pokud by se nepostavila trať přes Václavské náměstí, zůstaly by navíc na tomto náměstí čtyři zcela nevyužité vchody do metra, protože vyúsťovaly k zastávkám, které zanikly spolu s tratí. Přimlouval bych se nejen za obnovení tratě na Václavském náměstí a z Náměstí Republiky na Národní třídu, ale za obnovení i některých ostatních nesmyslně zrušených tratí - například v ulici Na Florenci, z Pražského povstání na Budějovické náměstí a Ryšánku, v Opletalově ulici a podobně. Doufám, že naopak nedojde k další likvidaci tratí," napsal Pfeifer.

Hlasy proti tramvajím v centru

Kocourkov, šílenost, hrůza, nesmysl. To byly nejčastější reakce lidí, kteří s návratem tramvají na Václavské náměstí nesouhlasí. Řada z nich se odvolává na zdravý rozum a někteří z nich poukazují na to, že další tramvajové tratě v centru mohou vyhovovat pouze stavebním firmám, ale rozhodně ne obyvatelům města.

Například Jarmila Melichová z Prahy 1 soudí, že město musí mít zřejmě příliš mnoho peněz, když si dovolí uvažovat o nových tramvajových tratích v centru. "Proč se vlastně stavělo metro? Všechny síly by se měly napnout na odstranění magistrály a ne ji kvůli tramvajím posunovat o kus dál. Připadá mi to jako něčí lobby," soudí.

Jednoznačně proti návratu tramvají na Václavské náměstí je i Jana Davídková. "Je to zbytečné vracení se k překonanému. Pěší zóna, která na Václavském náměstí vznikla, je dokonalá, umocňuje atmosféru tohoto místa, vybízí k procházení a nahlížení do výloh. K dopravě do těchto míst slouží metro, a to zcela dostačuje. Argument, že je nepohodlné pro starší lidi, je možná správný. Pochybuji ale, že by tam důchodci chodili nakupovat. Myslím, že tato místa jsou pro ně - a nejen pro ně - finančně nedostupná," uvedla.

"Považuji to za zvěrstvo. Proč by se měla zrušit pěší zóna, kde je klid a přeměňovat na tramvajovou trať, když jsou zde tři stanice metra," ptala se Viola Vlčková.

I Eva Plšková se domnívá, že by se tramvaje na Václavské náměstí vracet neměly. "Metro dostatečně dopravu naplňuje a ještě si pamatujeme ten provoz, který tam byl. Václavské náměstí je pěkná část Prahy 1, která si zaslouží co nejmenší dopravní ruch a co nejvíce zeleně," soudí.
Jana Vohnoutová označuje možný návrat tramvají za megalomanský projekt. "Magistrála je zlem v centru města, a proto by se měla odlehčit. Ale tramvaje do centra, to ne," řekla.

Podle Hany Davídkové by se měla udělat seriózní anketa, která by prověřila skutečný zájem lidí o návrat tramvají. "Nevěřím, že bylo mnoho lidí pro návrat tramvají. Já si tramvaje v centru pamatuju, ale teď je jiná doba a byl by to krok zpátky," řekla.

Pro Jiří Beneše je návrat tramvají do osy Václavského náměstí hroznou představou. "Proč, když se vše podařilo zklidnit? Nemá smysl dělat z Můstku opět nádraží. Docela mě tyto snahy rozčilují. Bylo by to jen kažení centra Prahy," míní.

Za referendum se přimlouvá Jiří Bouma. "Zavedení tramvají by byl krok zpět. Byla by škoda rušit klid na náměstí a navíc by troleje nepůsobily esteticky. Každopádně je nynější podoba náměstí lepší než dříve. Zavedení tramvají by jenom zvýšilo pohodlí několika stovkám lidí v určité části Vinohrad, a to je všechno," tvrdí Jiří Bouma.

Tři argumenty proti tramvajím má Petr Kříž. "Za prvé je současná podoba hezčí a za druhé by změna stála poplatníky moc peněz. Za třetí: pokud by se chtěla usnadnit povrchová doprava mezi Muzeem a Můstkem, stačilo by v rámci městské dopravy zavést pravidelnou okružní jízdu po Václaváku několika  vláčků podobných těm, které se používají pro okružní jízdy turistů," konstatoval Kříž.

František Šulc považoval nejdříve úvahy o znovuzavedení tramvajové dopravy do centra za aprílový žert. "Já i moji přátelé, rovněž obyvatelé Prahy 1, jsme pátrali, zda tato zpráva nebyla kdesi otištěna 1.dubna. Přesto se tímto - podle mého názoru pomateným a nebezpečným nápadem - začaly zabývat i seriozní instituce.  Věřím ve zdravý rozum obyvatel jichž by se tato šílenost dotýkala a v to, že zabrání realizaci a naopak přibude více klidových oblastí v centru města," napsal.

Tramvaje do centra Prahy? Možná ano

(článek Miloslava Janíka z MF DNES)

Mají se tramvaje opět vrátit do centra Prahy na Václavské náměstí, do ulice Na Příkopě či do Opletalovy ulice? A pokud ano, tak kudy? To jsou otázky, které v nepravidelných intervalech rozviřují debatu mezi dopravními odborníky i mezi obyvateli města. Možné odpovědi i nejrůznější varianty naznačuje výstava v Martinickém paláci na Hradčanském náměstí, která od minulého týdne ukazuje urbanistické studie Pražské památkové rezervace

Mezi nejatraktivnější a současně nejkontroverznější části výstavy, kterou zpracoval Útvar rozvoje města jako podklady pro podrobný územní plán centra Prahy, patří především studie budoucího možného propojení Václavského náměstí s Vinohrady tramvajovou tratí. Studie má zatím několik variant, které bude útvar rozvoje projednávat s městskými částmi a s dalšími zúčastněnými orgány a z diskuse by měl vzniknout návrh na definitivní řešení.

Jedním z nejvážnějších problémů při propojení Vinohrad s Václavským náměstím tramvají je překonání magistrály. "Všechny varianty počítají s tím, že se musí magistrála přeložit až za budovu Národního muzea. To je vlastně vstupní podmínka celého řešení. Nejproblémovější je úsek mezi hlavním nádražím a Rumunskou ulicí. Tam se samozřejmě nevejde vedle sebe dosavadních osm pruhů magistrály. Součástí řešení proto musí být i její zúžení," uvedla Jaroslava Malinová z Útvaru rozvoje města.

Dodala, že bude záležet především na představitelích města zda dají přednost veřejné nebo individuální dopravě v centru. "Bude také nutné posoudit kapacitní možnosti všech křižovatek v okolí, protože zúžená magistrála velmi ovlivní dopravu tím, že propustí mnohem méně automobilů než dnes," řekla.

Největší zájem na znovuzavedení tramvají na Václavské náměstí má první městská část, jejíž zastupitelstvo již loni myšlenku návratu tramvají do této části města podpořilo. "Nerad bych mluvil za celou první městskou část, ale mám pocit že většina zastupitelstva stále návrat tramvají na Václavské náměstí podporuje. Já osobně jsem také jednoznačně pro zavedení tramvají nejenom na toto náměstí, ale i do ulice Na příkopě i do ulice 28. října," řekl místostarosta Prahy 1 Pavel Vlach.

Naopak místostarosta druhé městské části Karel Winkelbauer tak jednoznačný názor nemá. "Mám pocit, že převažuje názor, že tuto tramvajovou trať potřebují právě Vinohrady, ale tak jednoduché to není. Diskuse mezi stoupenci a odpůrci tohoto řešení proto probíhají už roky. Naše stanovisko vznikne do 20. prosince, kdy je uzavírka připomínek," sdělil.

Své názory můžete poslat i e-mailem na adresu miloslav.janik@mafra.cz.

 

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Řidič Porsche srazil na chodníku ženu s kočárkem

  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46,  aktualizováno  20:43

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...