Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Šéf Prazdroje: ceny si diktují štamgasti

  22:06
P r a h a - Plzeňský Prazdroj je pivovar, bez něhož se na českém trhu nic nehne. Když zavede levné pivo, konkurence ho následuje. Na jeho zdražování ostatní pivovary dnes čekají. Od začátku dubna největší domácí výrobce národního nápoje zdražil své produkty o čtyřicet až sedmdesát haléřů za půllitr všech svých značek. "Zvyšování cen tady je velmi citlivé a závislé na kupní síle," tvrdí Tony van Kralingen, šéf Plzeňského Prazdroje a zástupce jejich nového majitele, Jihoafrických pivovarů (SAB).

Jak Prazdroj dojde k novým cenám svého piva?

Děláme průzkum mezi zákazníky v hospodách. Pokládáme otázka: kolik jste ochoten zaplatit za kterou značku? Podle výsledků zjišťujeme, jak lidé vnímají hodnotu, a na základě jejich reakcí se snažíme vybalancovat cenu. Dělá se to hlavně v hospodách, protože tam jsou zákazníci, kteří rozhodují.

Rozlišujete cenu mezi jednotlivými značkami vaší skupiny?

Určitě. Dělíme piva asi do čtyř skupin. Superprémiová, tedy Prazdroj, značková, jako je Gambrinus nebo Radegast, ostatní a místní značky a pak superlevná piva. Tomu dělení odpovídá i cena.

Je zvykem podobně cenově rozlišovat mezi značkami i v zahraničí?

Tam je větší rozdíl než u nás. V tom je započítána větší hodnota značky. Tady musíme více rozlišovat a vycházet z kupní síly.

Jaká je adekvátní cena pro takzvaná superlevná piva?

Byl bych spokojený, kdyby tato kategorie vůbec neexistovala. Nemůže totiž nabídnout žádnou kvalitu. Naše nejlevější pivo Klasik zdaleka není na trhu nejlevnější, ale já si nedovedu představit, jak někdo může dělat pivo ještě levnější a vydělávat na tom. Překvapujeme mě, že je vyrábí i malé pivovary.

Chcete zachovat všechny značky ve skupině?

Určitě chceme udržet všechny značky, které máme. Za hlavní považuji čtyři - Prazdroj, Gambrinus, Radegast a Kozel. Primus a Klasik zůstanou, ale neklademe na ně žádný důraz. Budeme investovat do čtyř hlavních značek.

Mají všechny čtyři šanci i jinde než jen na českém trhu?

Určitě. V podstatě tři značky kromě Prazdroje jsou v takovém středním proudu exportních piv, které mohou těžit z cenové výhody, například licenční výrobou.

Hlavním vývozním artiklem podle loňských výsledků zůstává Prazdroj?

Jistě, je to prémiové pivo. Proto je ostatním cenově nadřazeno ve většině zemí. Svým postavením navíc nekonkuruje místním. Tak je tomu například v USA.

Ale tam je Prazdroj velmi drahý...

V USA je trochu rozdílná situace. Nejrychleji rostoucí kategorií jsou ve státech piva dovozová. Zaujímají dnes už deset procent všech piv prodaných. Před dvěma lety to bylo ještě sedm procent. A USA je patnáctkrát větší trh než v Čechách. Lidé, kteří mají ve státech peníze, nechtějí pít americká piva, ale chtějí dovážená piva. Heineken z toho má ohromné zisky a my mu chceme konkurovat.

Má šanci Prazdroj v zahraničí dále růst?

Určitě.

Proč?

Loni Prazdroj jako značka šel nahoru o 25 procent. Jedním z důvodů je lepší distribuce, protože leckde si Prazdroj lidé prostě nemohli koupit. Dále jsme lidem začali vysvětlovat, co je to za značku a že jde o originál. Je hodně piv, která podobně chutnají nebo se sobě velice podobají, ale Prazdroj je jiný. Je originální. Tím nabízíme něco naprosto odlišného.

Přesvědčíte o tom lidi i v Česku?

Věřím, že ano. Je to fantastické pivo a věřím, že i tady se ekonomika zlepší, lidé budou více utrácet za luxusní zboží a nebudou si dávat Prazdroj jen o Vánocích.

Už dnes se rozšiřuje počet hospod, kde není jen jedna značka, ale větší výběr. Když budou mít lidé možnost volby a zlepší se ekonomické podmínky, tak podle mě po Prazdroji sáhnou i tady.

Jak podporujete prodej například Prazdroje v zahraničí?

Zkoušíme z něho vytvořit mezinárodní značku. To je velice drahá záležitost, protože vstupujeme na trhy, jako je Německo nebo USA, a snažíme se konkurovat pivům, která tam byla dlouhá léta před námi. Zpočátku jsou ovšem utracené peníze za reklamu a investice větší než tržby. Hlavní investice půjdou do Polska, USA a do Německa. Jde o miliony dolarů.

Samozřejmě, protože pivo je přírodní produkt, musíme se o ně pečlivě starat, aby přepravou neutrpěla kvalita. Kdyby lidé měli špatnou zkušenost se značkou, už by se k ní nevrátili.

Jak se o pivo staráte v zahraničí?

Například učíme hospodské čepovat. Do Spojených států posíláme vždy na dva tři týdny naše zástupce, kteří v některém ze států učí čepovat pivo s pěnou.

Tyto trhy jste vybrali jako nejzajímavější?

Tam jsme se zaměřili už loni a letos v tom budeme pokračovat.

kromě toho chceme začít také v Austrálii a Velké Británii, Maďarsku, na Kanárských ostrovech, ve Španělsku a Rusku.

Proč jste si vybrali zrovna tyto další země?

To je jednoduché. SAB tam má vlastní pivovary a Prazdroj s nimi má podepsanou smlouvu o distribuci plzeňského piva.

Co zahraniční značky v českých hospodách? Mají šanci se uchytit?

Ne. Čeští lidé pijí české pivo.

Jsou přesvědčeni, že umějí dělat nejlepší pivo na světě a nepřijali by jinou značku. I my děláme to, co po nás chtějí zákazníci, tedy české pivo. Dovezených je asi jedno procento. To není skoro nic.

Do čeho budete investovat v Česku?

Celkově chceme investovat 1,2 miliardy korun. Z toho největší část peněz půjde do výstavby skladů a do výroby, to bude okolo 500 milionů korun. Hlavně to bude do filtrace a kvašení. Právě kvůli exportu budeme rozšiřovat v Plzni sklady. Potřebujeme to kvůli rostoucímu vývozu, letos očekáváme nárůst o třicet procent. Budeme také sjednocovat výrobu na jedno místo. Prazdroj je starý pivovar a historicky nám leží pivo na čtrnácti místech, což je neefektivní. To chceme sjednotit.

Další investice půjdou do distribuce. Celý svět se zrychluje a i naši zákazníci a odběratelé chtějí rychlejší a komplexnější servis.

Proto vylepšujeme distribuční systém pro odběratele, který bude lépe odpovídat jejich potřebám, Například budeme schopni dodat okamžitě pivo i mimo nasmlouvané plány.

Třetí důležitou oblastí jsou lidské zdroje. Protože jsme spojili tři pivovary, kde byly rozdílné platové a komunikační systémy, musíme je sjednotit.

Budete měnit způsob výroby piva? Například ve Velkých Popovicích, kde se vyrábí ještě klasickou technologií...

Nemáme zatím hotové přesné plány. Ale nová technologie má podle mě své výhody. Pivo je chutnější a stabilnější. Naším cílem je pokračovat ve výrobě dobrého piva. Do Velkých Popovic nějaké investice přijdou, abychom docílili většího objemu výroby.

Budete zvyšovat ještě výrobní kapacitu celé skupiny?

Nejde ani tak o zvýšení objemu výroby, ten máme dnes dostatečný, jde spíš o kvalitu a produktivitu práce. Například v nejmodernějším pivovaru SAB v Port Elisabeth vyrobíme měsíčně 15 tisíc hektolitrů na zaměstnance, zatímco v Prazdroji je to tak polovina a většina ostatních pivovarů v Česku je ještě pod touto hranicí.

Kdy se vám investice vrátí?

Já počítám tak do tří let.

Pivovary, včetně vašeho, jsou kritizovány za kupování či vybavování hospod. Jak to vidíte vy?

Myslím, že je to dlouhá tradice a vztahy mezi hospodskými a pivovary byly vždy velice těšné. Je však protizákonné zavazovat si je nějakou exkluzivní smlouvu, takže bych byl překvapen, kdyby to pivovary dělaly. Pivovary dnes nejvíce musí dbát na kvalitu, takže je samozřejmostí, že se snaží vybavit hospody potřebnou technikou. Proto pivovary nabízejí pípy a vybavení, ale samozřejmě na obchodní bázi.

Nemělo by být dobré pivo zájmem především hospod?

Měl by to být zájem obou. Když bude dnes problém s pivem, svede se to na pivovar. Proto máme tým, který se stará o sanitaci a pomáhá hostinským a pořádá školení výčepních.

Je podobné vybavování hospod zvykem i v zahraničí?

Možná, že někde ano, ale nevím o tom.

 

Autoři:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Zemědělci znovu vyrazí do Prahy. Protesty vypuknou za tři týdny

2. května 2024  15:08

Další kolo protestních zemědělských akcí bude ve středu 22. května v Praze. Ve čtvrtek to...

ČNB znovu snížila sazby. Úrok ovlivňující hypotéky je nejníž od května 2022

2. května 2024  14:34

Bankovní rada České národní banky ve čtvrtek zasedla, aby rozhodla o výši úrokových sazeb. Znovu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...